KjøpLogg inn

Golar LNG-sjefen venter stor etterspørsel i mange år: – Vår hovedkonkurrent er olje og kull

Golar LNG satser tungt på at flytende naturgass skal være grunnmuren i et energimarked som får stadig større innslag av sol- og vindkraft.

Publisert 27. sep. 2021 kl. 10.22
Oppdatert 27. sep. 2021 klokken 13.29
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 829 ord
24.09.2021 Golar LNGs ferske toppsjef Karl Fredrik Staubo er gjest. Selskapet har rigget seg om og har solgt unna det meste av virksomheten som danner flytende naturgass om til brukbar gass. Nå satser de alt på produksjon og transport av den flytende gassen, i et marked der de tror prisene vil holde seg høye lenge. For når verden skal bli grønnere og kvitte seg med olje og kull, da trengs det en reserveløsning til vind og sol – en reserveløsning Golar mener de kan levere.

– Vi konkurrerer ikke med vind og sol. Vår hovedkonkurrent er kull, olje og mer forurensende energikilder. Og der er det mer enn nok (markedsandeler, journ.anm.) å spise av, sier Karl Fredrik Staubo, konsernsjef i Golar LNG til Finansavisen TV.

Staubo gikk fra finansdirektør til konsernsjef før sommeren og leder nå et selskap som satser tungt på at vi står foran en lang periode med høye priser og god etterspørsel etter naturgass.

– Selskapet har vært gjennom omstillinger så langt i år, vi har solgt unna to av våre datterselskaper til New Fortress Energy for en totalverdi på 5 milliarder dollar, sier Staubo.

Han peker på at selskapet nå sitter på den sterkeste balansen noensinne og rundt 1 milliard dollar i kontanter og likvide midler etter salget.

Selskapet har solgt datterselskapene som eide skip som konverterer flytende naturgass tilbake til gassform for bruk i kraftverk eller husholdninger.

Nå satser de på skip som enten frakter LNG eller skip som fungerer som flytende LNG-fabrikker.

Golar har en flåte på ti LNG-skip som frakter flytende naturgass rundt i verden. I tillegg driver Golar også en flåte på LNG-skip som de drifter for andre eiere.

Tjener godt på et brennhett marked

Det brennhete gassmarkedet og energiskvisen man ser i Europa og Asia gir selskapet voldsom medfart. 

Lite vind, lite nedbør og lavere gassleveranser enn ventet fra Russland har sendt gassprisene i været i Europa. Høye CO2-priser har gjort vondt verre. I tillegg er lagrene lave i både Asia og Europa, slik at begge regionene skriker etter påfyll som LNG-aktører kan levere.

– Både LNG-markedet, for shipping og frakt, i tillegg til selve LNG-prisen i seg selv, har beveget seg i en veldig fordelaktig vei for vår del, sier Staubo og deler et estimat basert på kontraktene selskapet har pr. nå:

– Vi går fra en EBITDA (brutto driftsresultat, journ.anm.) på rundt 188 millioner dollar til om lag 400 millioner dollar.

– Hvis LNG skal være med å drive energiprisene i Europa ned, må etterspørselen i Asia komme ned. Vi tror gassprisene vil holde seg veldig høy gjennom vinteren, sier Staubo videre.

– Så i Asia er man fortsatt villig til å betale mer enn i Europa?

– Helt riktig.

Bygger ny LNG-fabrikk for BP

I tillegg til økt inntjening kommer en ny LNG-fabrikk som selskapet etter planen skal ha klar og i drift for BP i oktober 2023.

– Den er på en fastkontrakt som tjener 150 millioner dollar pr. år fra oktober 2023 i 20 år fremover. Så dette selskapet vil nokså sikkert gå fra under 200 til nærmere 500 millioner dollar i EBITDA i 2024, dersom dagens gass- og oljepriser holder seg der de er.

Golar-sjefen sier at det gjenstår 400 millioner dollar i investeringer på LNG-fabrikken til BP, av en totalpris på 1,4 milliarder dollar.

Han forteller at bestillingen fra BP kom etter at man hadde sett resultatene fra det som var Golar og verdens første flytende LNG-fabrikk som ble igangsatt i 2018.

– Den har operert uten nedetid som er bedre enn alle andre som har prøvd å gjøre noe tilsvarende. Den er så bra at BP har bestemt seg for å bestille en til av oss, sier Staubo.

Posisjonerer seg for fortsatt gassfest

Som følge av omorganiseringen har Golar satset oppstrøms - altså mot produksjon og transport av flytende naturgass, fremfor leveranser ut i lokale gassmarkeder med regassifiseringsskip.

Staubo påpeker at oppstrømsdelen av LNG-bransjen går best når gassprisen er høy, mens det motsatte er sant for nedstrømsvirksomheten - det er når gassprisene er lave at man tjener penger på import og gasskraftverk.

– Så dere tror at gassprisene skal holde seg relativt høye?

– Vi tror at gassprisen de neste fem årene er betydelig høyere enn de foregående fem årene, sier Staubo.

Han legger til at Golar ser «en viss utmattethet» blant de store globale olje- og gasselskapene for å investere i nye produksjonsenheter for gass selv.

– Derfor ser man det man ser i dag – at gassprisene er betydelig høyere. For oss som kan bevege oss raskt og har en fleksibel løsning, som er billigere enn alternativene, så legger det et grunnlag for det vi kaller superprofitt på vår «fryseteknologi».

Tror ikke Europa kommer utenom gassen

At Europa skal klare å løse energiutfordringen sin med batterier og enda mer fornybar energi, tror Staubo ligger mange, mange år frem i tid.

– Europa har de seneste fem til ti årene strukturelt nedskalert investeringer i atom- og gasskraftverk, og økt investeringene i fornybar. Samtidig har man svingninger når det er sol og vind. Det sammenfaller ikke alltid med energibehovet, gjennom døgnet og året. Siden man ikke har noen effektiv måte å lagre elektrisitet på får man mye større svingninger i strømprisene.

– Og batteriteknologien er ikke der at det er effektivt å lagre strøm over tid. Så man ser et behov for et grunnleggende tilbud av strøm, uavhengig av når det blåser og solen skinner. Der er gass helt unikt, fortsetter Staubo.

Han peker på at BP forventer en vekst i LNG-markedet med 50 prosent frem til 2030.

– Gass er den reneste av fossile brensler og den er tilgjengelig.

Golar Freeze er en gasstanker som driftes av Golar LNG. Foto: Golar