<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Energiomstillingen bremses ikke av Ukraina-krigen

Europas energiomstilling vil trolig gå raskere når Europa sanksjonerer Russland og stanser gassimport, viser ny rapport fra DNV. 

Publisert 6. apr. 2022
Oppdatert 6. apr. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
+ mer
lead
VEKST: Solenergi, er i følge DNV, et av markedene som vil vokse mer enn ventet de kommende årene.  Illustrasjonsfoto: Scatec Solar
VEKST: Solenergi, er i følge DNV, et av markedene som vil vokse mer enn ventet de kommende årene.  Illustrasjonsfoto: Scatec Solar

DNV har benyttet den samme modellen de bruker når de de lager sin årlige energiomstillingsrapport  «Energy Transition Outlook» til å analysere hvilken effekt Ukraina-krigen og Europas sanksjoner mot Russland vil påvirke omstillingen. 

Rapporten viser at når kontinentet avstår fra russisk gass går energiomstillingen i Europa raskere og klimautslippene blir lavere. 

DNV har lagt til grunn at Europa vil kutte import av russisk gass  med 80 prosent neste år, og 100 prosent i 2025. 

Ifølge rapporten vil  34 prosent av Europas energiforbruk i 2024 komme fra ikke-fossile drivstoffer, det er en økning på 2 prosentpoeng sammenlignet med hva prognosene viste i fjor. Forbruket av gass vil være 9 prosent lavere enn hva prognosene viste før invasjonen. 

Kapasiteten i solenergi, vil ifølge rapporten vokse 20 prosent mer enn tidligere antatt innen 2026. At nedstengningen av flere europeiske kjernekraftverk er utsatt bidrar også til å redusere utslippene.

Utslippene fra energi vil i perioden 2022-2030 være 2,3 prosent lavere enn en utviklingsbane uten invasjonen

Utslippsreduksjonen kommer likevel med en pris. Ifølge DNV kan ikke forbrukerne vente seg lavere strømpriser med det første. I 2024 er strømprisen ventet å være 12 prosent høyere enn de ville vært uten sanksjonene mot Russland. 

Økte råvarepriser vil trolig også hemme elbilveksten i Europa. Før invasjonen ventet DNV at halvparten av nybilsalget i 2027 ville være elektrisk, dette målet er nå utsatt med ett år, til 2028.