<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kina nekter å bidra til å dempe drivstoffprisene

Massiv oljeraffineringskapasitet går på tomgang i Kina mens bensinprisene stiger. Landets strenge kvoteregler hindrer eksport som kunne senket globale drivstoffpriser.

Publisert 20. juni 2022
Oppdatert 20. juni 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 171 ord
Article lead
lead
KINA BREMSER BENSINPRODUKSJONEN: Kontrasten mellom Kina og USA – der raffinerier i enkelte områder kjører med nær full kapasitet – reflekterer et tektonisk skifte i industrien de seneste årene. Foto: Malcolm Hanes
KINA BREMSER BENSINPRODUKSJONEN: Kontrasten mellom Kina og USA – der raffinerier i enkelte områder kjører med nær full kapasitet – reflekterer et tektonisk skifte i industrien de seneste årene. Foto: Malcolm Hanes

Mens bensinprisene stiger og USA vurderer å påberope seg lover fra den kalde krigen for å øke produksjonen, er det en enorm pool av oljeraffineringskapasitet på den andre siden av Stillehavet som står stille, ifølge en artikkel på Bloomberg.

Beijing kontrollerer industrien gjennom et strengt kvotesystem, og rundt en tredjedel av den kinesiske drivstoffprosesseringskapasiteten er for øyeblikket ute av drift ettersom Asias største økonomi sliter med å legge coronaviruset bak seg.

Hvis den kapasiteten utnyttes, kan ekstra tilførsel av kinesisk diesel og bensin bidra langt på vei til å kjøle ned det glohete drivstoffmarkeder, men det er liten sjanse for at det skjer, hevder Bloomberg.

Vil ikke bli oljegigant

Det er fordi Kinas raffineringssektor hovedsakelig er satt opp for å betjene det enorme hjemmemarkedet. Regjeringen styrer hvor mye drivstoff som kan sendes til utlandet via et kvotesystem som også gjelder privateide selskaper. 

Kina ønsker heller ikke å bli en stor oljeprodukteksportør, da det ville stride mot målet om gradvis å redusere karboniseringen av økonomien.