Veilys står for størsteparten av strømforbruket i elektriske installasjoner langs fylkesveiene. Ved å slukke lysene om natten håper Vestland at det vil gi en betydelig reduksjon i energibruken, og de argumenterer med at skal være vanlig flere steder i Europa.
– Dette er et fornuftig tiltak for å få ned energibruken, sier Jannicke Bergesen Clarke, leder i hovedutvalget for samferdsel i Vestland.
– Vi må også møte de økte strømprisene, uten at det går ut over trafikksikkerheten.
Kan spare 750 kWh daglig
Visstnok skal veilysanleggene i Bømlo, Fitjar, Stord og Sveio kunne styres eksternt fra PC eller mobil, derfor er disse kommunene først ute i fylkeskommunens pilotprosjekt, opplyser Vestland fylkeskommune i en pressmelding.
Beregninger fra fylkeskommunen viser at for veilysanleggene på Bømlo er effektforbruket totalt på 150 kW. Natteslukking i fem timer fører til et daglig spart strømforbruk på 750 kWh.
– Det er veldig kjekt å komme i gang og teste virkningen av dette. Og vi sparer ikke bare strøm, her blir også lysforurensningen mindre og vi tar hensyn til dyre- og insektliv i tråd med fylkeskommunens nye strategi for veilys, sier Bergesen Clarke.
Tar hensyn til trafikksikkerheten
En forutsetning for tiltaket er at det ikke har en stor påvirkning på trafikksikkerheten. Ulykkesrisikoen i mørket er opp til to ganger høyere enn i dagslys og veibelysning har dokumentert effekt på å redusere risikoen. Derfor er et prøveprosjekt nødvendig, ifølge fylkeskommunen.
– Vi skal vurdere alle konsekvensene grundig. Trafikktellepunktet i Sunnhordaland viser at det er lav trafikkmengde og svært få myke trafikanter om natten, så vi håper dette vil være et godt tiltak totalt sett, sier Bergesen Clarke.
Prøveprosjektet starter i november. Da skrus veilysene på Bømlo av i fem timer om natten, mellom klokken 23.20 til 04.30 på hverdager og mellom midnatt og 05.00 i helgene.
Dersom tiltaket virker som det skal etter en måned, vil fylkeskommunen gå videre med testing av natteslukking på Fitjar, Stord og Sveio i ulike soner.