Mandag kunngjør EPSI Rating resultatene fra en ny måling av kundeopplevelsen med strømselskapene i Norge.
Studien baserer seg på dybdeintervjuer med nesten 2.700 personer og bedrifter rundt om i Norge.
– Utsagnet om at «strøm er strøm» gjelder ikke lenger, sier Fredrik Høst, Daglig Leder i EPSI Norge.
I oktober var det 74.734 som byttet strømleverandør – som er et uvanlig høyt tall.
Høst mener det har gått opp for folk flest hvor viktig strømmen er i vårt samfunn og at man ikke bare tar ressursen for gitt lengre.
Gudbrandsdal Energi er selskapet som kommer best ut og er tilbake på topp:
– Gudbrandsdal Energi framstår konkurransedyktig på pris, de har blitt enda bedre på kundekommunikasjonen, og en stor andel av kundene opplever at selskapet er genuint interessert i dem, sier Sindre Brochmann i EPSI Norge.
Tibber er strømselskapet som faller mest i årets måling, til en andreplass. Det skyldes at Tibber-kundene har uttrykt en tydelig frustrasjon over endringen i faktureringsrutinene som ble innført nå i høst.
– Det at kundene måtte forskuddsbetale et estimert forbruk har gitt store utslag i denne undersøkelsen, forklarer Brochmann.
Fortum får den svakeste tilbakemeldingen blant de målte selskapene. Fortum-kundene opplever at strømprisene deres er de minst konkurransedyktige, og mange kunder er usikre på om strømavtalen de har i dag er den rette for dem.
Bedriftskundene misfornøyde
Bedrifter uttrykte misnøye over at strømstøtten til dem har latt vente på seg og de føler seg oversett, ifølge studien.
– Årets resultat er det svakeste i undersøkelsens 8-årige historie, fortsetter Høst.
Undersøkelsen viser at det også i år er tydelige forskjeller mellom bedrifter som bruker mye strøm og de med et relativt lavt strømforbruk. Kraftleverandørene har spesielt gode kunderelasjoner til bedrifter som bruker mer enn 0,5 GWh årlig, for disse kundene er både mer fornøyde og lojale enn andre kunder.
Gruppen «øvrige leverandører» kommer best ut i bedriftsundersøkelsen. Dette er en gruppe bestående av kraftselskaper som ENEAS, Lyse, NTE, Polarkraft, Ishavskraft og Wattn. Disse lykkes med å tilby mer attraktive strømavtaler og ga kundene bedre oppfølging.
– Det er Entelios som kommer best ut blant de navngitte selskapene, og studien viser at Entelios gjør det spesielt godt blant bedrifter som forbruker mye strøm. Videre så kommer det frem at Fortum får den svakeste tilbakemeldingen i denne studien, og hovedårsakene til dette er at Fortum-kundene føler seg utrygge på sine strømavtaler, de etterlyser mer oppfølging og jevnt over et bedre servicenivå, avslutter Høst.