<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Må ansette for å håndtere luksusfellevekst

Evelina Olsson og fire ansatte jobber nesten døgnet rundt for å redde nordmenn som nå har havnet i lånetrøbbel. – Inkassoselskapene gjør krisen verre, advarer hun.

    Publisert 24. mars 2020 kl. 21.03
    Oppdatert 26. mars 2020 klokken 17.51
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 786 ord
    DET KOKER: Evelina Olsson driver storstilt refinansiering av forbruksgjeld. Nå vil hun ansette permitterte eiendomsmeglere for å håndtere luksusfelleveksten. Foto: Andreas Klemsdal

    – Vi har enorm pågang og jobber nesten døgnet rundt. Kundene gråter på telefonen, sier Evelina Olsson. Sammen med medgründer Fabian Grimelund driver hun luksusfellehjelp, bare uten TV-kameraer.

    Etter en rolig oppstart i 2018 har selskapet hun står bak reforhandlet 300 millioner kroner i forbruksgjeld. Med den pågangen som er nå, regner hun med å ha reforhandlet 1 milliard i forbruksgjeld innen slutten av 2020.

    – Vi har klienter fra alle samfunnslag. Næringslivsledere, advokater, politifolk og politikere. Men også mannen i gata.

    Selskapet heter Finanstipset og er en agent for spesialbanker som Bank2, Nordax Bank og MyBank. Dette er banker som skreddersyr nye lån for nordmenn med betalingsproblemer. Hennes ansatte gjør en fullstendig gjennomgang av økonomien til klientene. Deretter forsøker de å lage en finansieringpakke, som regel basert på pant i bolig.

    – Gjennomsnittskunden får et nytt boliglån på 3 millioner kroner, der typisk 1 million kan gå til å slette forbruksgjeld, sier hun.

    Lånte til aksjer

    Ofte kommer gjelden fra utskeielser, som ferier og forbruk, men minst like ofte er den et resultat av at livet ikke har gått som planlagt. Det kan være ved samlivsbrudd, arbeidsløshet eller ulykke. Men det er også eksempler på at forbruksgjelden brukes til å jakte gevinst.

    – Vi har sett flere eksempler i det siste på at forbrukslån er gått til investeringer i børsnoterte aksjer. Når aksjemarkedet kollapser, sitter de igjen med problemer.

    En ny gruppe har også vokst frem: De har høy inntekt. Likevel har de høy forbruksgjeld.

    Det er likevel en fellesnevner for de som henvender seg.

    – De hadde en stresset økonomi før utbruddet av coronaviruset. Etter de seneste ukene er problemene selvsagt blitt mye verre, sier Olsson.

    NY MULIGHET: Evelina Olsson vil hente inn 5 til 10 millioner kroner til Finanstipset, som får et honorar av spesialbankene for å lage nye lånepakker for nordmenn med betalingsproblemer. Foto: Andreas Klemsdal

    Til inkassokamp

    Når en kunde kommer inn døren, er det ofte en kamp mot klokken. Årsaken er ifølge Evelina Olsson inkassoselskapene.

    – Vi må raskt inn. Deretter må vi finne bakgrunnen for problemene. Men inkassoselskapene er ekstremt aggressive. Nå er de mer aggressive enn noen gang, hevder hun.

    Det gjør at nordmenn som allerede har det vanskelig, får det enda vanskeligere.

    Olsson sier et utestående beløp på 20.000 kan øke med 10.000 kroner over natten idet det går til inkassoselskapet.

    Finanstipset har gjerne forhandlet frem en avtale med en spesialbank, en avtale som utløper innen noen uker.

    – Vi er i krig med inkassoselskapene. De er svært lite samarbeidsvillige. Våre kunder kan ofte oppleve at det tar to uker å få et konkret svar derfra, sier hun.

    Hun mener inkassoselskapene tjener penger på å være trege.

    Nå er på ingen måte nordmenn bare uskyldige ofre i denne sammenhengen. Etter etableringen av Gjeldsregisteret i fjor ble det klart at vi har tilsammen 170 milliarder i forbruksgjeld. 30.000 personer har 950.000 kroner eller mer i usikret gjeld. Det mest ekstreme Olsson har vært ute for, er en klient som hadde hele 65 ulike låneforhold.

    Det er tidligere beregnet at rundt 10 prosent av forbruksgjelden er misligholdt.

    – De som refinansierer gjennom dere, hva slags rente sitter de igjen med?

    – Kundene får et nytt lån med en rente på mellom 4,5 og 8 prosent. Gjennomsnittet ligger på rundt 6 prosent.

    STORT MARKED: Nordmenn har 170 milliarder kroner i forbruksgjeld. Foto: Andreas Klemsdal

    Vil selv hente penger

    Finanstipset er en låneagent og får utbetalt et honorar fra spesialbankene. Så selskapet er i høyeste grad en del av den voksende lånekarusellen. Men Olsson sier at hun hjelper folk ut av den.

    – Dette er ikke låneforhold du skal sitte på hele livet. Det er en løsning som hjelper deg med å få orden på økonomien. Når du har bevist at du kan gjøre opp for deg, kan du senere søke på et ordinært boliglån.

    I dag har hun fire ansatte i tillegg til seks på deltid. Nå trenger hun flere folk. Hun vil ansette permitterte eiendomsmeglere for å ta unna veksten.

    – Vi skal øke bemanningen. Vi regner med å ansette syv nye medarbeidere frem mot juni, sier hun.

    Og hun går direkte på permitterte eiendomsmeglere.

    – Dem er det mange av nå. Og de kan gå rett inn i vår virksomhet. Det er folk som er gode til å snakke med mennesker og som har kompetanse på pant i fast eiendom.

    Finanstipset er et fintechselskap som bruker ny teknologi for å raskest mulig kartlegge situasjonen for en kunde. Teknologien automatiserer tidligere manuelt arbeid, noe som gjør at refinansieringen går raskere. Nå ønsker Olsson å vokse og vil derfor hente penger.

    – Vi ønsker å hente 5 til 10 millioner kroner for å finansiere en betydelig vekst i 2020 og bli markedsledende.

    Da er ikke Norge noe dårlig sted å begynne. Med verdens mest forgjeldede husholdninger.

    – Vi vil hjelpe flest mulig til en ny økonomisk start, før det er for sent.