Fintech-gründere får has på Nord-Europa

Per Nestor Warp og Stian Davidsen får potensielt tilgang på 313.000 brukere når Danske Bank vil fronte Axeptia overfor sine bedriftskunder.

VINN-VINN: Kommersiell direktør Knut Anders Wangen i Danske Bank (f.v.) har jobbet med Per Nestor Warp og Stian Davidsens Axeptia i to år. Foto: Eivind Yggeseth
Finans

– Våre kunder får oversikt over sine kunders betalingsevne og -vilje. Dermed får de lettere et nyttig verktøy i sin likviditetsstyring, sier gründer Per Nestor Warp i Axeptia.

Inne i sitt tredje driftsår ser endelig produktutviklingen ut til å gi resultater. Nå setter Danske Bank seg ned og signerer en kommersiell avtale med Warp og medgründer Stian Davidsen. 

Forenklet leverer de en løsning som skal gi redusert kredittid på utestående fakturaer og redusere kredittrisiko. Nå vil Danske Bank selge denne til sine bedriftskunder – i hele Nord-Europa.

– Vi har fire inkassoselskap, som Lindorff og Crone, og de største kredittinformasjonsselskapene, som Bisnode og Experian, fra før som salgspartnere, og Danske Bank blir nå en ny kraftig distribusjonskanal for oss, sier Davidsen.

– Samarbeidet med Danske Bank har pågått i et par års tid, og vi har nå jobbet frem et produkt og konsept som passer bankens kunder, sier Warp.

Foreløpig har ikke Danske Bank betalt Axeptia direkte, men Warp er klar på at Danske Bank har lagt ned betydelige ressurser og investeringer i utviklingen.

Milepæl

De to gründerne har rukket å få 300 brukere av Axeptias tjenester, men foreløpig er det fortsatt langt fra en topplinje som er stor nok til å gi et break-even-resultat. 

Danske Bank kan imidlertid gi mer volum da Axeptia vil ligge tilgjengelig for alle større bedriftskunder i Danske Banks portal District, som i dag har 313.000 sluttbrukere.

– Våre brukere, som er betalende lisenshavere, bruker alt fra åtte-ni timer daglig i løsningen til at de kun er innom én gang eller to i uken. Typisk har det vært økonomi- og finansroller i bedriftene som er våre sluttbrukere, men vi ser at det raskt er blitt rullet ut til også å bli brukt av selgere og kommersielle roller i selskapene, sier Warp, og legger til:

– Jo mer informasjon systemene kan tilegne seg, jo bedre kan man aktivt kontrollere en kundereskontro og forutsi betalingsevnen til kunden. Axeptia brukes først og fremst i B2B-situasjoner, og gir oversikt over sannsynlige, fremtidige betalinger og kan brukes for aktiv kredittstyring, sier Warp, og viser til at Schibsted allerede er kunde.

Selskapet har 11 ansatte, og for å videreutvikle selskapet planlegger de to gründerne en emisjon tidlig neste år på 15 millioner kroner. 

Blant annet for å stå rustet dersom Danske Bank får kraft i sin distribusjon av Axeptias løsning.

Nøkkel til mersalg

Ved hjelp av Axeptias løsninger håper Danske Banks kommersielle direktør, Knut Anders Wangen, at banken blir mer relevant for bedriftskundene.

– Vi har hatt en intensjonsavtale med Axeptia i et års tid, og samarbeidet med dem i to år, og vi har i denne perioden hatt dialog med våre kunder om Axeptias løsning. Den vil gi våre kunder bedre innsikt i risikoen i deres fordringsmasse og dermed bedre kontroll på deres likviditet, sier Wangen

Når Axeptias produkter blir liggende inne i Danske Banks portal, håper Wangen å kunne tilby et nyttig verktøy til kundene, men også å tjene noen provisjonsinntekter på salget av løsningen. Dessuten kan det gi en nøkkel for mersalg i Danske Bank:

– I første omgang ønsker vi å gjøre vår plattform for bedriftskundene enda bedre, men så kan det forhåpentligvis gi mer effektivt salg av kredittfasiliteter og cash management-løsninger lenger ned i veien.

danske bank
axeptia
knut anders wangen
Nyheter
Finans
Bank