Har tapt 75 millioner – satser med taxi-fintech

– Tallene ser helt horrible ut, innrømmer Lasse Hammer i The Payment House. Nå skal taxibetaling uten kortterminal få fart på inntjeningen.

INNRØMMER HORRIBLE TALL: – Vi har hatt massive utviklingskostnader, sier daglig leder Lasse Hammer (til venstre). Videre mot høyre gründer Staale Reiersen og styreleder Osman Ghader i Scandinavian Taxi, som er fornøyd kunde. Foto: Anders Horntvedt
Finans

– Vi er et norsk selskap som har utviklet en betalingsløsning basert på QR-koder. Den er både  revolusjonerende og covid-sikker, hevder Staale Reiersen, gründer i The Payment House.

Siden starten i 2015 har selskapet spesialisert seg på å utvikle betalingsløsninger for taxibransjen.

Nå har selskapet utviklet en løsning som gjør at drosjenæringen kan sende de tradisjonelle kortterminalene tilbake dit de kom fra.

Første storkunde er Scandinavian Taxi, en taxisentral med rundt 180 biler i Oslo-området.

Etter å ha kommet seg fra A til B med gul taxi gjør kundene opp hverken med magnetstripe eller chip, men ved å scanne en QR-kode som er slått opp inne i drosjen.

SKAL VÆRE ENKELT: – Kunden kan betale med Visa, MasterCard, Vipps, Swish, Google Pay, AliPay, Paypal eller hva som helst, sier Lasse Hammer. Foto: Anders Horntvedt

Deretter kommer betalingsalternativene opp: Kunden kan betale enten med Vipps eller med et kort som er lagt inn og autorisert fra før.

Bak kulissene skjer det mye: Mobiltelefonen knytter seg til et nettsted der informasjon fra taksameteret og en sjåfør-app blir sendt inn.

Selve betalingen skjer ved at kunden skanner QR-koden i taxien og velger sin foretrukne betalingsleverandør. Deretter kommer en elektronisk kvittering på epost eller sms.

– Det er en komplisert prosess i bakkant, men for kunden fremstår det enkelt. Det er vel så enkelt og trygt som kortbetaling, sier daglig leder Lasse Hammer.

– Ser helt horrible ut

The Payment House har siden selskapet ble etablert av Reiersen hatt rundt 75 millioner kroner i underskudd.

BILLIG LØSNING: – En QR-kode er et klistremerke og vil koste porto og litt klistrearbeid. Foto: Anders Horntvedt

– Det har vært trangt. Vi har hatt massive utviklingskostnader og samlet dem i Norge. Vi var på vei til å være i balanse i januar i år, men så traff covid oss veldig hardt, sier daglig leder Lasse Hammer.

Tallene ser kanskje helt horrible ut, men i bransjen er man overrasket over at vi har klart å gjøre utviklingsarbeidet til en så lav pris
Lasse Hammer, The Payment House

På eiersiden har selskapet flere veteraner fra Pareto: Erik Holsten, Anders Hvide, Eirik Flatebø samt den svenske investoren Peter Edwall og den norske grunderen Arild Karlsen for å nevne noen.

– Hva er det som har kostet 75 millioner kroner?

– 65 av dem har gått til utvikling. Tallene ser kanskje helt horrible ut, men i bransjen er man overrasket over at vi har klart å gjøre utviklingsarbeidet til en så lav pris. Vi kjenner til andre som har brukt mer og fått et dårligere resultat, sier Hammer.

Selskapet har i flere år levert betalingsterminaler, og har Black Cabs i London som kunder pluss flere taxisentraler i Norge og Sverige.

Nå tror selskapet at det nye betalingsproduktet med QR-koder kan få slutt på tapene.

– Kunden kan betale med Visa, MasterCard, Vipps, Swish, Google Pay, AliPay, Paypal eller hva som helst, sier Hammer.

QR-løsningen er utviklet sammen med selskapets samarbeidspartner, Hips.

Styreleder Osman Ghader i Scandinavian Taxi stiller opp som fornøyd kunde.

– Det er enkelt og raskt for kunden å betale, og vi slipper terminalen, sier han.

Prises til 170 millioner

Taksameter er påbudt i taxinæringen, og integrasjon mot taksameterleverandørenes IT-systemer skal ha vært avgjørende.

– Hvordan er konkurransen overfor iZettle og andre leverandører i samme gate?

– IZettle er fint hvis du skal drive med enkeltstående salg eller forvalte én taxi. Men hvis du driver 100 eller 1.000 drosjer, som enkelte operatører i London gjør, må du ha et proffsystem som vårt, sier Hammer.

Planen er at selskapet nå skal ut og hente rundt 25 millioner kroner i vekstkapital til en verdsetting på rundt 170 millioner kroner. Det skal skje innen utgangen av første kvartal 2021.

– Tjener dere penger nå?

– Nei, vi omsetter for rundt 10 millioner kroner i 2020, men det er langt under prognosene. Frem til nå har vi levd på eksisterende cash og innskudd fra eksisterende investorer, som ser at vi kommer til å tjene penger hvis vi slår gjennom med QR-produktet, sier Hammer.

Han viser til at potensialet er stort: Det er ingenting i veien for at QR-kodene kan stå på et restaurantbord.

The Payment House Holding (konsern)

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter4,13,9
Driftsresultat−21,9−17,6
Resultat før skatt−25,5−20,3
Årsresultat−20,7−17,3
Eiere: Inhouse Invest (Staale Reiersen og Anette Sofie Bjørgo, 22,9 %), Erik Holsten (17,3 %), Capricorn Investment (15,4 %), Peter Edwall (4,6 %), Eirik Flatebø (4,6 %), andre (35,1 %).

– Her er det penger å spare for mange. En QR-kode er et klistremerke og vil koste porto og litt klistrearbeid. En terminal kan derimot koste tusenvis av kroner, med mange muligheter for tekniske utfordringer i løpet av levetiden, reklamerer Reiersen.