– Konkurransen drar seg virkelig til i markedet som er verdt 6.850 milliarder kroner

Saxo Bank-strategen Peter Garnry mener at konkurransen i Europas elbilmarked spisser seg til og at Tesla bør være ekstra påpasselige.

SPENT UTVIKLING: Sjefstrateg i Saxo Bank, Peter Garnry, mener Tesla bør være ekstra påpasselige i det europeiske markedet.  Foto: Saxo Bank
Finans

Det europeiske markedet er nå det største i verden når det kommer til antall solgte biler. Andelen nye elbiler som selges i Europa er dobbelt så stor som i Kina og fem ganger så høy som i USA. Etterhvert som markedet har vokst har konkurransen om kundene, og det tilhørende utvalget av elbiler, økt kraftig og det lanseres nye elbiler i et forrykende tempo.

En av aktørene som har vært i markedet en god stund, og som har toppet salgsstatistikkene lenge, er Tesla. Merket har fått smake på den økte konkurransen og har nå Volkswagen, Renault og Hyundai foran seg på listen over merkene som selger flest elbiler i Europa. Det får Saxo Bank-strategen Peter Garnry til å slå på varselbryteren. 

«Tesla kommer til å bli suksessfulle og fortsatt være en av de største bilprodusentene i fremtiden, men konkurransen drar seg virkelig til i markedet som er verdt 805 milliarder dollar. Det setter store spørsmålstegn ved den egentlige verdien av markedet», skriver Garnry i et notat. 

Tesla-aksjen fortsetter å dundre oppover til tross for fallet i Europa-salget. Aksjen er opp mer enn 21 prosent i årets to første uker etter fjorårets elleville oppgang på mer enn 700 prosent. 

El- og hybrid-bonanza

Tall for det europeiske salget av nye biler i november viser at plug-in-biler, som består av rene elbiler og plug-in hybrider, steg med 198 prosent år-til-år. Totale antall nyregistreringer sank samtidig med 14 prosent. 

Plug-in-kjøretøy står nå for rundt 10 prosent av markedsandelen i Europa, og 5,4 prosent er helt elektriske kjøretøy. 

Tesla-salget hadde en liten dupp i både oktober og november, mens den siste elektriske bil-rankingen viser at Renault Zoe topper listen, tett fulgt av Volkswagens ID.3. Hyundai Kona kapret tredjeplassen foran Tesla Model 3. 

«Dette bør bekymre investorer med Tesla-aksjer, og det er enda mer betenkelig at Model S og X ikke engang er topp 20, mens direkte konkurrenter som Audis e-tron er det», legger Garnry til. 

På torsdag rykket Renaults nye adm. direktør, Luca de Meo, ut og annonserte at den franske bilprodusenten skal satse på et bredere elektrisk utvalg fremover. Det skal også satse på egen batteriproduksjon i Frankrike med en av produsentene. 

«Vi skal bevege oss fra å være et bilselskap som jobber med teknologi til et teknologiselskap som jobber med biler», uttalte de Meo i en offisiell uttalelse.