– Mer enn dobling av kursen hvis ledelsen får rett
SpareBank 1 gjorde emisjon i Xplora på 15 kroner i november. Etter rakettoppgang spår Petter Kongslie aksjen i 60 kroner, men får ledelsen rett er verdien over 100, mener han.

«Nespresso. Hva ellers?» spør SpareBank 1-analytiker Petter Kongslie i sin første analyse av smartklokkeselskapet Xplora. Meglerhuset tok Xplora på børs i november etter først å ha gjort en emisjon på 100 millioner kroner til kurs 15,08, hvilket ga en prising på 481 millioner etter penger.
Børsdebuten sendte aksjen over 20, men det var først i januar at aksjen skjøt til himmels med kursoppgang til 39 kroner, og nå prises selskapet til nær 1,3 milliarder kroner.
Men Kongslie mener aksjen skal videre, og mye av årsaken er den abonnementsbaserte forretningsmodellen som gir 30 prosent bruttomargin, mye tilsvarende Nespresso-maskinene, hvorpå kjempepotensialet ligger i gjentagende inntekter på plattformen som vil gi 60-70 prosent margin, ifølge Kongslie.
Deutsche Telecom
Med 216.000 solgte klokker i 2020, tilsvarende en økning på 200 prosent, og skalerbar verdikjede med partnerstrategier, varsler Kongslie flere år med bratt omsetningsvekst, og en fortjeneste pr. aksje på 1 krone i 2021 og 2,90 kroner i 2022.
Vi behøver mer bevis for å stole fullt og helt på ledelsen, men hvis vi skulle bruke deres scenario ser vi verdier på over 100 kroner pr. aksjePetter Kongslie
Kongslie har satt et kursmål på 60 kroner delvis basert på markedsstrategien med utrulling gjennom Deutsche Telecom der bare 4 av 12 markeder er utnyttet så langt.
Han har da verdsatt klokkeforretningen til 27 kroner pr. aksje, servicevirksomheten til 31 og lagt på netto cash på 3 kroner på toppen.
– Ser verdier på over 100
Analytikeren peker på at på kurs 39 handles Xplora til 13 ganger forventet fortjeneste pr. aksje i 2022 - og da har Kongslie lagt inn 40 prosent lavere forventet inntjening enn det selskapets ledelse har lagt opp til.
«Vi behøver mer bevis for å stole fullt og helt på ledelsen, men hvis vi skulle bruke deres scenario ser vi verdier på over 100 kroner pr. aksje», skriver Kongslie i analysen. Han føyer til at det betyr mer enn en dobling selv etter kursboomen i januar.
P/E på 20
SpareBank 1-analytikeren har lagt inn et salg på 500.000 klokker i 2021, og mener salgstallene for fjerde kvartal 2020 støttet anslaget som tilsvarer 130 prosent vekst fra året før.
Han understreker at en enkel trendekstrapolering fra Google tilsier et slikt nivå, og han har da ikke tatt hensyn til potensialet som ligger i at Xplora kun har utnyttet 4 av 12 markeder gjennom Deutsche Telecom.
Xplora er en hybrid av hardwaresalg og abonnementsinntekter, der verdien fordeler seg nesten 50/50 mellom dem understreker Kongslie.
Kursmålet på 60 kroner gir en EV/EBIT for 2022 på 15, mens P/E-multiplikatoren for 2020 blir 20.
Smartklokke for barn
Smartklokken til Xplora Technologies sikter seg inn mot barn mellom 4 og 11 år. Den gjør at barna enkelt kan ringe til, sende meldinger og bilder til de kontaktene foreldrene bestemmer fra sin app.
Det store gjennombruddet kom Xplora i fjor lanserte verdens første smartklokke for barn med eSIM etter et omfattende samarbeid med Deutsche Telekom, Innovasjon Norge og EUs forskningsprogram Horizon 2020.