<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Satser tungt på boligselgerforsikring

Gjensidige kaster seg inn i markedet for boligselgerforsikring, og målsetter seg 25 prosent markedsandel innen få år.

Publisert 13. mars 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 186 ord
Article lead
lead
UTFORDRER: – Vi er Norges største forsikringsselskap, i men i dette markedet er vi en utfordrer, og har store ambisjoner om vekst, sier Lovise Borud Engh i Gjensidige. Foto: NTB
UTFORDRER: – Vi er Norges største forsikringsselskap, i men i dette markedet er vi en utfordrer, og har store ambisjoner om vekst, sier Lovise Borud Engh i Gjensidige. Foto: NTB

GJF

Tidligere i januar kastet Gjensidige seg inn i markedet for boligselgerforsikring, og nærmer seg nå en markedsandel på 10 prosent, ifølge en pressemelding.

Forsikringsgiganten har inngått avtaler med flere lokale eiendomsmeglere, og denne uken ble meglerkjeden Kaland & Partners, som er den største uavhengige eiendomsmegleren i Bergen, distributør for Gjensidiges boligselgerforsikring.

«Vi er Norges største forsikringsselskap, i men i dette markedet er vi en utfordrer, og har store ambisjoner om vekst», sier Lovise Borud Engh, leder for for satsingen på boligselgerforsikring i Gjensidige.

Gjensidige venter at markedet for boligselgerforsikring over tid vil bli mellom 2 og 3 milliarder kroner i året, mot cirka 1,5 milliarder i fjor. Selskapet sikter mot en markedsandel på minst 25 prosent i løpet av få år.

Ny lov

1. januar i år trådte den nye avhendingsloven i kraft, som blant annet fjerner muligheten til å selge en bolig «som den er», og stiller i tillegg større krav til både kjøper og selger.

«Den nye boligselgerforsikringen er tilpasset den nye «avhendingslova» som trådte i kraft 1. januar i år. Denne lovendringen gir boligeierne et større behov for å forsikre seg mot erstatningskrav for skjulte feil og mangler», skriver Gjensidige.