<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Svakere for Storebrand i første kvartal

Storebrand-konsernet endte første kvartal med et resultat før skatt på 489 millioner kroner, mot 745 millioner i tilsvarende periode året før.

    Publisert 4. mai 2022 kl. 07.34
    Oppdatert 4. mai 2022 klokken 07.45
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 172 ord
    LA FREM TALL: Konsernsjef Odd Arild Grefstad i Storebrand. Foto: Storebrand

     

    Onsdag morgen la Storebrand frem sitt resultat for første kvartal, der selskapet kunne melde om en omsetning på 1,5 milliarder kroner. 

    Det ga et resultat før skatt på 489 millioner, sammenliknet med 745 millioner i samme kvartal 2021.

    Konsernresultatet før nedskrivninger endte på 628 millioner, ned fra 870 millioner i første kvartal året før.

    Krig og omikron

    Ifølge selskapets resultatrapport ble resultatet negativt påvirket av markedsvolatiliteten som fulgte utbruddet av krigen i Ukraina.

    – Første kvartal 2022 har vært ustabilt for verden og finansmarkedene, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad i en pressemelding.

    – Starten av året ble preget av nye koronarestriksjoner med utbruddet av omikronvarianten. Da vi i februar så lyset i tunnelen og myndighetene fjernet restriksjonene, sjokkerte Russland verden ved å starte en ødeleggende krig i Europa.

    Styret har nå en intensjon om å starte et tilbakekjøpsprogram.

    Storebrand har en balanse proppfull av aksjer og rentepapirer som er investert i Norge og utlandet, og aksjen er derfor tett linket til det som skjer i aksje- og rentemarkedene. Så langt i år har aksjen falt i underkant av fire prosent på børsen.