Stemningsskifte i USA
Lavere inflasjonsforventninger, bedring i amerikansk forbrukersentiment, og forbrukere som er mer mottakelige for høyere priser.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F57528695.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dacfb7a6bfebd2355de4b192411365b598854168f83d143c4042393f282b58cd6)
Amerikansk forbrukersentiment steg i begynnelsen av august, og fortsatte dermed oppgangen fra de rekordlave nivåene tidligere i sommer.
Det foreløpige augustanslaget fra University of Michigans forbrukersentimentindeks, som kartlegger og måler forbrukernes økonomiske tilstand, steg 3,6 indekspoeng til 55,1, opp fra tidligere 51,5 poeng i juli.
Økningen i forbrukersentimentet kommer som følge av bedrede inflasjonsforventninger, ifølge The Wall Street Journal.
Bedrede inflasjonsforventninger
«Nedgangen i inflasjonen er en mulig årsak til forbedret forbrukersentiment», sier den amerikanske økonomen Aditya Bhave i Bank of Amerika.
Forventet inflasjonstakt for resten av året falt til 5 prosent, laveste nivå siden februar. Den langsiktige inflasjonsforventningen holdt seg stabil på 3 prosent, noe over inflasjonen i forkant av pandemien.
Den amerikanske forbrukerinflasjonen endte på 8,5 prosent for juli, en beskjeden nedgang drevet av lavere bensinpriser som falt til under 4 dollar pr. gallon for første gang siden mars.
Detaljsalget steg 1 prosent i juli, ettersom forbrukerne var mottakelige for høyere priser, inkludert dagligvarer og møbler.