Det lille sveitsiske satellittselskapet Astrocast skjøt fart på Oslo Børs torsdag formiddag etter at selskapet meldte om en avtale med teknologiselskapet ArrowSpot.
Ved 13.45-tiden lå selskapet opp 50 prosent til 12,95 kroner pr. aksje. Oppgangen fortsetter den oppadgående trender, der Astrocast-aksjen i løpet av bare to uker har steget med nær 180 prosent.
Volumet er imidlertid beskjedent, der det ved 13-tiden har blitt omsatt aksjer for i overkant av 6,2 millioner kroner i løpet av dagen.
Til tross for den enorme oppgangen de siste par ukene, ligger Astrocast-aksjen bare drøyt 3 prosent over tegningskursen da selskapet gikk på børs i juni i år. Aksjen falt jevnt og trutt med nær 60 prosent frem til 25. november, da aksjen gjorde et byks.
Millionavtale
Selskapet skriver ikke konkret hvilke summer det er snakk om i avtalen, men skriver at det dreier seg om flere millioner dollar. Avtalen går ut på en masseproduksjon av ArrowSpots ArrowTrack SAT-enhet, samt maskinvareintegrasjon og satellitt-IoT-tilkoblinger i en treårsperiode.
«Når masseprodusert, vil ArrowSpots avanserte hybride kommunikasjonssporingsløsning – ArrowTrack SAT – kombinere mobil- og satellittkommunikasjonsnettverkstilgang. Ved å integrere Astrocasts teknologi i ArrowTrack SAT og koble til Astrocasts nanosatellittnettverk, vil ArrowSpots kunder oppnå full synlighet av sine forsyningskjeder og flåter – og gi dem effektiv global styring av sine eiendeler til en overkommelig pris,» skriver selskapet i meldingen.
Da Astrocast gikk på børs i sommer, var hjørnestensinvestoren et syndikat ledet av amerikanske Adit Ventures. Andre, store aksjonærer i selskapet er Palantir, Private Equity-selskapet DAA Capital Partners, og såkornsfondet Primo Space Fund.
Selskapet har tidligere kommunisert at det valgte å notere seg på Oslo Børs da Norge var et godt marked for å hente finansiering og finne nye kunder.