Ikke deilig å være Insr i Danmark

Insr Insurance bestemte seg i høst for å legge ned den danske virksomheten. Hittil i år har danske forsikringskunder kostet selskapet 30 millioner kroner.

NÆRMER SEG: Flere av konsernsjef Espen Husstads langsiktige mål for Insr Insurance er nådd, men tap i utlandet ga underskudd i tredje kvartal.  Foto: Brian Cliff Olguin
Forsikring

– Det er en fordel å ha en viss størrelse i ett markedet fremfor å være spredd flere steder. Det norske forsikringsmarkedet er dessuten både bra og lønnsomt, sier konsernsjef Espen Husstad i Insr Insurance.

I midten av september sendte selskapet ut en børsmelding om at den danske virksomhet legges ned. 

På onsdagens kvartalspresentasjon kom det frem at Insr har tapt 30 millioner kroner på sine danske forsikringskunder hittil i år. I 2018 var tapene på 14 millioner kroner

– Med premieinntekter på et par hundre millioner kroner er det vanskelig å gjøre butikk. Vi har i lang tid vurdert hva vi skal gjøre med denne virksomheten, og vi prøvde også for et to–tre år siden og selge den uten å få napp, sier Husstad.

Innen utgangen av året er planen at de åtte ansatte i Danmark skal være ute av Insr-systemet.

Insr Insurance

(Mill. kr)3. kv./193. kv./18
Netto premieinntekter192,8170,8
Teknsk resultat10,6−13,8
Resultat før skatt−12,5−14,3

Store kostnadskutt

I tillegg til tapene i Danmark, fikk også Insr i tredje kvartal en engangskostnad på 15 millioner kroner fra et reassuranseprogram for den svenske virksomheten som ble solgt til Gjensidige helt tilbake i 2016.

Røde tall i utlandet gjorde at forsikringsselskapet rapporterte et nettoresultat på minus 12,5 millioner kroner i tredje kvartal. For videreført virksomhet, som nå kun er den norske delen, endte imidlertid kvartalet med et overskudd på 7,8 millioner kroner.

– Det er bra trykk i selskapet. Vår combined ratio er kommet ned til 92 prosent, etter at vi de seneste par årene har skrudd opp prisen på bilforsikring med nesten 15 prosent, samtidig som vi har kuttet administrasjonskostnadene med 25 prosent det seneste året, sier Insr-sjefen.

Etter kjøpet av Nemi Forsikring for to år siden hadde Insr på det meste 220 ansatte. I dag er det cirka 150 igjen.

Færre kunder

– Nå er vår hovedoppgave å sikre økt vekst, sier Insr-sjefen.

I tredje kvartal var netto premieinntekter på 193 millioner kroner, opp fra 171 millioner i samme periode i fjor. Brutto premieinntekter falt imidlertid med nesten 9 millioner kroner til 328 millioner.

– Vi har rundt 50 partneravtaler. Noen ganger går vi ut av noen avtaler, mens andre kommer inn. Det gjør at brutto premieinntekter vil variere mer for oss enn for andre forsikringsselskaper. At brutto premieinntekter har gått ned i tredje kvartal, betyr at vi har litt færre kunder i dag enn vi hadde i samme periode i fjor. sier Husstad. 

Etter hva Finansavisen erfarer skal Insr har mistet Tide Forsikring som partner i sommer, noe som kan forklare nedgangen i brutto premieinntekter i tredje kvartal.

– Vi kommenterer ikke enkeltpartnere. Men på generelt grunnlag kan jeg si at vi kan velge å justere våre avtaler hvis de ikke har tilstrekkelig lønnsomhet, sier Husstad. 

Onsdag ettermiddag var Insr-aksjen ned 9,3 prosent til 7,40 kroner.