Tryg snapper opp Insr-kunder

Storebrand fikk Insr-porteføljen i det som må kalles et brannsalg. Men Storebrand får ikke alle kundene for Tryg rapper allerede noen. 

RÅ VEKST: Konsernsjef Morten Hübbe i Tryg har fått 24.000 personkunder i Norge i år. Foto: Eivind Yggeseth
Forsikring

Trygs ferske kvartalstall viser at liten tue kan velte stort lass – i hvertfall kan det skape en viss dynamikk:

– Visst er Tide og Insr små spillere i Norge, men vi merker at deres fall allerede påvirket kundetilgangen vår, sier konsernsjef Morten Hübbe på telefon fra København.

Tryg kunne for et års tid siden rapportere at kundenedgangen hadde snudd, og at selskapet for første gang på lang tid opplevde en netto kundeøkning. Det har nemlig vært en gjennomgangstone siden finanskrisen at de tre store If, Gjensidige og Tryg kontinuerlig har mistet markedsandeler til de små utfordrerne.

Nå faller de ifra, og kjøper av Insr-porteføljen, Storebrand, er ikke den eneste som snapper om Insr-kundene:

– Jeg vil si at det norske markedet har vært stabilt og robust i mange år, men det skal tydeligvis ikke så mye til for å skape litt dynamikk. Flere av Insrs kunder har allerede funnet seg et nytt skadeforsikringsselskap, sier Hübbe.

Gift med partnere

Tryg kan nå skryte av å ha fått 24.000 personkunder i Norge så langt i år. Hübbe opplyser ikke hvor mange av disse som har kommet fra Insr. Selv om det ifølge Hübbe er et tellende antall, kommer det flere kunder gjennom partnersamarbeid – en forretningsform Tryg har dyrket i flere år, og som Insr forsøkte å ta etter.

– Vi opplever en vanvittig vekst i det norske personmarkedet, med en økning på 13 prosent i premieinntektene fra nyttår. Vi får flest nye kunder gjennom våre partnere, sier Hübbe.

I en melding fra selskapet opplyses det at NITO, OBOS, Norges Musikkorpsforbund og Kongelig Norsk Båtforbund har vært tunge forhandlere i det siste. Hele 21.000 nye kunder kommer gjennom slike avtaler i Tryg. I tillegg til å gi tilgang på kunder, gir det også kunder med en attraktiv risikoprofil.

At Tryg i tillegg har 37 prosents markedsandel på nybilforsikringer solgt gjennom forhandler bidrar til at konsernet løfter sin topplinje med 6,9 prosent det seneste året.

Fall i København

Tryg er som vanlig blant de aller første til å rapportere i resultatsesongen, men offentliggjør ikke en fullverdig rapport for sin norske virksomhet. Det opplyses imidlertid at det samlede resultatet for Tryg Norge så langt i år endte på 643 millioner kroner, mot 412 MNOK samme periode i fjor. Av dette utgjorde det tekniske resultatet 336 millioner kroner, som visstnok er en forbedring på 71 millioner.

Tryg

(Mill. DKK)3. kv./202. kv./19
Brutto premieinntekter5.7195.583
Teknisk resultat980870
Resultat før skatt1.150779

Kun Stolt-Nielsen har rapportert før Tryg (rapporterer torsdag), og til uken kommer rapportene fra ABG Sundal Collier, Entra og Scatec Solar. Deretter braker det løs med rapporteringer over Oslo Børs i uken etter, og da kommer blant annet Gjensidige med sin rapport.

Tryg-aksjen fikk seg en på tygga i København fredag morgen. Da Finansavisen intervjuet Hübbe fredag formiddag, uttalte han:

– Aksjekursen har steget mye de seneste to ukene før rapporteringen, og jeg tror den første reaksjonen må ses i lys av den kursoppgangen. Jeg tror vi vil se at kursen retter seg opp i løpet av dagen.

Men en korreksjon uteble. Fredag ettermiddag var kursfallet fortsatt på 3,2 prosent. 

tryg
morten hübbe
insr
storebrand
Nyheter
Børs
Forsikring