<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gjensidige i stygg skilsmisse

Fire brannkasser valgte å bryte med Gjensidige i sommer. Nå har de gått rettens vei for å få tilgang til kundedata. 

    Publisert 16. okt. 2020 kl. 20.17
    Oppdatert 19. okt. 2020 klokken 10.29
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 431 ord
    DUMPET: Konsernsjef Helge Leiro Baastad (t.v.) og finansdirektør Jostein Amdal i Gjensidige.   Foto: Iván Kverme

    Brannkassene er en del av Gjensidiges over 200 års historie, og de lokale brannkassene ble etablert av bønder og husmenn som et spleiselag. 

    De fleste av de lokale brannkassene ble fusjonert til det vi i dag kjenner som Gjensidige Forsikring, men 15 har valgt å stå utenfor som selvstendige selskaper og har hatt en samarbeidsavtale med Gjensidige. 

    Tidligere i sommer valgte fire av de 15 brannkassene å skille lag med Gjensidige, og tre av brannkassene melde overgang til konkurrenten Frende Forsikring. 

    Samarbeidet avsluttes formelt fra nyttår, men det har allerede rukket å bli konfliktfylt. Denne uken møttes forsikringsgiganten og de fire utbryterne; Varig Forsikring Hadeland, Varig Forsikring Nordmøre og Romsdal, Varig Orkla Forsikring og Varig Forsikring Midt-Buskerud i retten. 

    Der har Gjensidige foreløpig gått på et tap.

    – De er uenig i måten å avslutte samarbeidet på, og har da valgt å gå rettens vei, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige. 

    Essensielle kundedata

    Ifølge lokalavisa Hadeland, som omtalte saken torsdag denne uken, har det ikke vært rosenrøde tilstander mellom Varig Hadeland Forsikring og Gjensidige på en god stund. 

    Striden mellom de fire varig-selskapene og Gjensidige handler om retten til kundedata fra Varig-selskapenes side, og om blant annet forbud mot markedsføring før avtalen utløper fra Gjensidiges side. 

    Når det gjelder kundedata var partene uenige om hvorvidt brannkassene var reell forsikringsgiver, om de kun var underleverandør for Gjensidige og om brannkassene eier og har rett til bestemte kundedata. 

    «Det er kundedata knyttet til brann- og naturskadeforsikring som Varig-selskapene har ønsket utlevert. De har framholdt at det var 'virksomhetskritisk (...) å ikke få kundedata i tilstrekkelig tid' før samarbeidet skulle opphøre», skriver lokalavisen. 

    Da brannkassene kom med rettslig krav om kundedata i august, svarte Gjensidige med å hevde at brannkassene «markedsfører eller vil markedsføre forsikringsprodukter i strid med partenes avtaler før samarbeidet er avsluttet», skriver Hadeland. 

    Ifølge avisen mente Gjensidige at det ville være rettsstridig for brannkassene å kontakte egne kunder for å opplyse om at forsikringsavtalen vil bli fornyet.

    Denne uken har Varig-selskapene vunnet frem i retten og Gjensidige plikter å utlevere kundedata for brannforsikringskunder hos Varig-selskapene til disse selskapene. 

    Gjensidige stålsetter seg

    – Vi konsentrerer oss nå om kundene. Det er viktig for oss å nå ut til dem for å berolige og forsikre om at de er Gjensidige-kunder, også etter nyttår. Vi satser betydelig i områdene vi nå får et helhetsansvar for, sier Eklo i Gjensidige. 

    På nyåret åpner Gjensidige derfor kontor i Gran på Hadeland, Vikersund, Molde, Kristiansund og på Orkanger.

    Gjensidige har sendt kundene epost om at de fortsatt er kunder hos Gjensidige, og i følge avisen Hadeland har kundene blitt forvirret av dette – fordi de har ansett seg som kunder av det lokale selskapet, ikke forsikringsgiganten.