Fra flatt båtsalg til utsolgt coronasommer

Tropesommeren 2018 bidro ikke til salgsvekst året etter for Grimstad Bådsenter. Coronapandemien fikk derimot folk til å løpe mann av huse for å sikre seg båter.

DYRT SELGER OGSÅ GODT: Anders Topland i Grimstad Bådsenter, har solgt tre Axopar 37-fotere med to ganger 300 hestekrefters motorer og en prislapp på 2,5 millioner kroner. Foto: Grimstad Bådsenter
Fritid

– I 2018 hadde vi den veldig flotte sommeren, og 2019 var derfor et stabilt og greit år, sier Anders Topland, daglig leder og medeier i konsernet Grimstad Bådsenter.

– I år har det knirka i hele systemet her, så stor har pågangen vært. Med en god del ydmykhet må man være takknemlig for vår bransje i år, fortsetter Topland. 

Båtkonsern-sjefen viser til coronapandemiens omfordeling av vinnere og tapere i næringslivet.  

Grimstad Bådsenter eier datterselskapene Arendal Bådsenter, Kristiansand Bådsenter og Sjøberg Båt i Asker. Samlet utgjør de Sørlandets største båtkonsern innen salg av nye og brukte båter. Konsernet er eid 90 prosent indirekte av gründeren Rune Jørgensen og daglig leder Anders Topland.

I år gikk vi fra krise og permitteringer i mars, til eksplosivt salg fra april
Anders Topland, Grimstad Bådsenter

Prisgitt eurokursen

Selv med én million fritidsbåter i den norske skjærgården, er båtleverandører ikke bortskjemte med høy lønnsomhet. En eviglang tropesommer i 2018, som kunne lokket mange nye kunder ut på sjøen, ga heller ikke omsetningsvekst for båtleverandøren året etter. 

– Veldig mye av vår drift er stabil fordi vi har 850 vinteropplagsbåter og mye service. Vi har sluppet unna de store nedturene, som under finanskrisen, fordi driften vår er stabil, sier Topland.

BESTSELGER: Grimstad Bådsenter selger flest norskproduserte Ibiza 640 Touring med overnattingsmulighet og en prislapp fra en halv million kroner. Foto: Grimstad Bådsenter

Med import av båter for salg har eurokursen størst innvirkning på marginene.

– Jeg skulle ønske at marginen lå på 5 prosent, men marginen er stabil på 2-3 prosent, og noen ganger opp mot 4. Av og til er vi ikke så heldige, men noen ganger er vi veldig heldige med hva vi kjøper og eurokursen, sier båtsenter-sjefen.

Var forskrekket i mars

Som med resten av næringslivet i Norge, opplevde båtkonsernet stor usikkerhet da coronapandemien stengte ned Norge. 

– Vi var veldig forskrekket i begynnelsen av coronakrisen alle sammen. I mars var det bekmørkt, sier Topland.

Akkurat da årets båtsalg for alvor skulle sparkes i gang, måtte båtkonsernet permittere flere ansatte. 

– I år gikk vi fra krise og permitteringer i mars, til eksplosivt salg fra april. I tillegg til å hente tilbake faste ansatte, måtte vi hente inn ekstra forsterkninger for å holde tritt med etterspørselen.

SALGSBOOM: 19-fots Grand Rib-båter til 440.000 kroner har bidratt til oppsvinget i salget i år. Foto: Grimstad Bådsenter

Utsolgt i juni

Coronavåren har dratt i gang et ellevilt båtsalg til nordmenn som ville sikre familien en grei sommerferie.

I år øker vi omsetningen med 70 millioner kroner, til 350 millioner
Anders Topland, Grimstad Bådsenter

– Vi var helt utsolgt for båter når sommerferien startet. Siden har vi jobbet med forhåndssalg for neste år.

TRAVEL SOMMER: Grimstad Bådsenter har solgt 17 prosent flere båter etter rush av kunder i år. Foto: Jacob Fougner

– I år øker vi omsetningen med 70 millioner kroner, til 350 millioner. Forhåndssalget for neste år er også høyere enn normalt, hevder Topland.

Lokker med innbytte av bruktbåt

Grimstad Bådsenter selger rundt 150-160 nye båter hvert år, de fleste rundt 20 fot. En ny 21-fots båt koster fra 550.000 kroner, mens en bruktbåt i samme størrelse koster fra 250.000 kroner. Med mulighet for innbytte av bruktbåten, kjøper flere kunder ny båt.

– Vi får innbytte på 35 prosent av nybåtene vi selger. Bruktbåt er måten å få til en handel på, og enklere for de som ikke vil selge båten selv.

Båtkonsernet har i år solgt mange mindre overnattingsbåter fra 20 fot og oppover.

– Flere har råd til båt enn hytte. Familier er kreative og sover gjerne i telt hvis de ikke har kjøpt en stor nok overnattingsbåt.

Grimstad Bådsenter konsern

  • Består av de fire båtsentrene Grimstad Bådsenter, Arendal Bådsenter, Kristiansand Bådsenter og Sjøberg Båt i Asker (sistnevnte kjøpt i 2020), samt Froland Bygg og Odden Bygg.
  • Totalleverandør av båthold; salg, rådgivning, reparasjoner, motorservice og vinteropplag.
  • Konsernet har 37 ansatte og totalt 45 årsverk inkludert sesongarbeidere.
  • Gründer og styreleder Rune Jørgensen startet Grimstad Bådsenter i 1979 under navnet Motorservice. Jørgensen er hovedeier i konsernet med 70 prosent gjennom Hellesund Holding.
  • Daglig leder og deleier Anders Topland kom inn på eiersiden i 1995 og eier 20 prosent gjennom Vaholmen Holding.
  • Aksjeselskapene Engesland Datter og Mis Datter eier 5 prosent hver.
Kilde: Grimstad Bådsenter

Grimstad Bådsenter konsern

(Mill. kr)20192018
Omsetning263264,4
Driftsresultat7,57,2
Resultat før skatt6,48,2
Resultat etter skatt56,8
Kilde: Grimstad Bådsenter konsern. *Inkl. Grimstad Bådsenter, Arendal Bådsenter, Kristiansand Bådsenter, Froland Bygg og Odden Bygg.
Båt
motor
fritid
Grimstad Bådsenter
årsresultat
motorbåt
omsetningsrekord
Corona
Nyheter
Fritid