<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Pandemien ga cannabisvekst

Verdens største cannabisprodusent tror på overskudd til neste år, etter at pandemien økte etterspørselen etter gummibjørner og brownies. 

    Publisert 9. feb. 2021 kl. 16.18
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 233 ord
    LOVLIG: Cannabis ble legalisert i Canada i 2018, etter å ha blitt tillatt til medisinsk bruk i 2001.  Foto: Bloomberg

    Cannabisprodusenten Canopy Growth sier at de forventer å gå overskudd i andre halvår i 2022. Det sier produsenten etter at aggressive kostnadskutt og høyere etterspørsel etter cannabisprodukter førte til å redusere tapene i fjorårets siste kvartal. 

    Den kanadiske potprodusenten sier de forventer å generere kontanter innen regnskapsåret 2024, og forventer positiv kontantstrøm året før. Uttalelsene fra produsenten beroliget markedet og sendte aksjen opp 2 prosent, skriver Reuters. 

    Bedre markedsforhold

    Det seneste året har cannabisprodusenter som Canopy og konkurrenter som Aphria og Aurora Cannabis redusert utgiftene ved skalere ned dyrking innendørs og kutte hundrevis av stillinger.  Nå er Canopys store håp om at det amerikanske markedet vil åpne seg, da Biden-administrasjonen virker å være vesentlig mer positiv til cannabisindustrien enn den forrige administrasjonen. 

    I mellomtiden har også markedsforholdene blitt bedre, ifølge Reuters. Da pandemien stengte ned flere bedrifter og økonomier krympet, økte etterspørselen etter cannabisprodukter som gummibjørner, brownies og drikke, som er kjent for sine koblinger til avslapning og stressdemping.

    Canopy, som selger en rekke produkter fra tørkede blomster til sjokolade og drikke blandet med cannabis, sa at nettoinntektene økte med 23 prosent sammenlignet med samme periode året før, til 152,5 millioner kanadiske dollar, drøye 1 milliard kroner. 

    Det justerte tapet krympet til 68,4 millioner kanadiske dollar fra 97 millioner, selv om nedskrivninger på eiendeler og engangskostnader førte til at selskapet hadde et nettotap på over 900 millioner kanadiske dollar.