<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Svensker til ny rekord etter handletur i Tønsberg

Første kvartal ble uvanlig sterkt for svenske Nimbus. Båtprodusenten har slukt en norsk forhandler, og ordrereserven er større enn noen gang.

Publisert 3. mai 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 379 ord
54 ÅR I ÅR: Nimbus ble etablert i 1968, og gruppen fører i dag båtmerker som Nimbus, Alukin, Aquador, Bella, Falcon, Flipper og Paragon Yachts. FOTO: NIMBUS

Den svenske, børsnoterte båtprodusenten Nimbus oppnådde en netto omsetning på 287 millioner svenske kroner i første kvartal i år, en vekst på 46 prosent fra første kvartal i fjor. Selskapet omtaler utviklingen som sterk, gitt at kvartalet tradisjonelt er et sesongmessig svakt kvartal.

Driftsresultatet før avskrivninger (EBITA) ble på 6,2 millioner kroner, mot 5,6 millioner året før. Resultatet etter skatt oppgis til 3,1 millioner kroner, mot 0,3 millioner i første kvartal 2021.

Veksten kommer på tross av utfordringer i leverandørkjeden. Selskapet peker blant annet på at Ukraina-krigen har lagt ytterligere press på allerede pandemirammede globale forsyningskjeder.

Rekordsterk ordrereserve

Ordreboken var på 1,24 milliarder svenske kroner ved utgangen av perioden, som er ny rekord for båtprodusenten. Det tilsvarer en økning på 9 prosent gjennom kvartalet.

Det nordamerikanske markedet bidro med en økning i ordreinngangen på 150 prosent.

«Nord-Amerika er et ekstremt viktig marked innenfor båtliv, og å ta en stadig økende andel av dette markedet er et prioritert strategisk mål og en sentral del av vår forretningsplan», sier konsernsjef Jan-Erik Lindström.

Oppkjøp i Tønsberg

I løpet av kvartalet sikret Nimbus seg den Tønsberg-baserte båtforhandleren Herholdt Andersen AS for 76 millioner norske kroner på gjeldfri basis.

Dette er Nimbus' første oppkjøp i Norge.

Herholdt Andersen omsatte i fjor for 94 millioner norske kroner og hadde et driftsresultat før av- og nedskrivninger på 19 millioner.

Den norske forhandleren ventes å bidra positivt til Nimbus' inntjening nå i 2022. I første kvartal var bidraget til Nimbus-gruppens omsetning på 17 millioner svenske kroner. Bidraget til ordrereserven oppgis til 49 millioner.

Milliardprising

Produksjonen av fritidsbåter under Nimbus-merkenavnet startet i 1968. Siden er Nimbus-gruppen utvidet til å omfatte merker som Alukin, Aquador, Bella, Falcon, Flipper og Paragon Yachts.

I 2021 omsatte Nimbus Group for nær 1,5 milliarder svenske kroner, en økning på 57 prosent fra året før. Årsresultatet var på 133,0 millioner kroner, en vekst på 73 prosent fra 2020.

Båtselskapet ble notert på Nasdaq First North Growth 9. februar 2021, med sterk interesse fra både svenske og nordiske investorer og flere ganger overtegning i emisjonen før noteringen.

Emisjonskursen var 52 svenske kroner, som verdsatte Nimbus Group til cirka én milliard svenske kroner. Tirsdag er aksjen blitt handlet til rundt 60 svenske kroner, som gir en markedsverdi på nærmere 1,2 milliarder svenske kroner.

Hittil i år er aksjen ned rundt 20 prosent.