<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kjøpesentrene solgte dårligere i julemåneden

Til tross for nedgang i desember alene, var julehandelen på kjøpesentrene i 2019 større enn i 2018.

Publisert 9. jan. 2020 kl. 15.37
Oppdatert 9. jan. 2020 klokken 15.40
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 190 ord
FALL I DESEMBER: Etter sterk handel i Black Week-uken i november var det nedgang i omsetningen i norske kjøpesentre i desember. Foto: NTB Scanpix

Omsetningen på kjøpesentrene i Norge sank 2,5 prosent i desember, opplyses det i en melding fra hovedorganisasjonen Virke.

Kampanjeperioden Black Week i november trekkes frem som en viktig årsak til nedgangen i forrige måned. En annen årsak kan være at flere generelt kjøper julegavene på nettet.

Slår man sammen desember og de siste tre ukene i november, var julehandelen i 2019 imidlertid 1,2 prosent større enn i tilsvarende periode i 2018.

Og ifølge Kvarud Analyses julehandelsindeks var det en vekst på hele 40 prosent i uke 52 i fjor, målt mot samme uke i 2018, som tyder på at mange utsatte juleshoppingen helt til det siste.

– Kickstart på julehandelen

I Black Week-uken i november 2019 var omsetningen 6,6 prosent større enn i samme periode i 2018.

«Tidenes beste Black Week ga en kickstart på julehandelen. Dette fremskynder julehandelen til november, og demper handelen i desember. Vi så det samme mønsteret i uken etter Black Friday i fjor også», sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel, i meldingen.

Julehandelsindeksen baseres på omsetningstall fra 190 kjøpesentre.