Omsetningen på kjøpesentrene i Norge sank 2,5 prosent i desember, opplyses det i en melding fra hovedorganisasjonen Virke.
Kampanjeperioden Black Week i november trekkes frem som en viktig årsak til nedgangen i forrige måned. En annen årsak kan være at flere generelt kjøper julegavene på nettet.
Slår man sammen desember og de siste tre ukene i november, var julehandelen i 2019 imidlertid 1,2 prosent større enn i tilsvarende periode i 2018.
Og ifølge Kvarud Analyses julehandelsindeks var det en vekst på hele 40 prosent i uke 52 i fjor, målt mot samme uke i 2018, som tyder på at mange utsatte juleshoppingen helt til det siste.
– Kickstart på julehandelen
I Black Week-uken i november 2019 var omsetningen 6,6 prosent større enn i samme periode i 2018.
«Tidenes beste Black Week ga en kickstart på julehandelen. Dette fremskynder julehandelen til november, og demper handelen i desember. Vi så det samme mønsteret i uken etter Black Friday i fjor også», sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel, i meldingen.
Julehandelsindeksen baseres på omsetningstall fra 190 kjøpesentre.