<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Senket etableringstakten

Målet var å ha syv til ti butikker ved utgangen av fjoråret. Realiteten ble fem. Kjedelederen i Iceland Mat hevder likevel å være «kjempefornøyd».

Publisert 4. feb. 2020 kl. 20.30
Oppdatert 24. mars 2020 klokken 12.54
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 511 ord
EUROPRIS-LEVERANDØR: – Vi leverer nå til 26 Europris-butikker. Dette er en fin måte å vokse på, og en fin måte å gjøre seg kjent på. I tillegg er potensialet stort, sier Geir Olav Opheim, adm. direktør, gründer og medeier i Iceland Mat. Foto: Lena S. Falck

Den britiske dagligvarekjeden Iceland Foods satser sterkt på frosne varer. Kjeden har cirka 970 butikker i Storbritannia, 40 i resten av Europa og en global eksportvirksomhet.

Nordmennene Geir Olav Opheim, Geir Myklebust og Ståle Werner Nielsen har de nordiske franchiserettighetene til Iceland. De åpnet den første norske Iceland-butikken i Asker i mai 2018, og like etter åpnet en butikk i Larvik. I løpet av våren 2019 åpnet ytterligere tre butikker (på St. Hanshaugen og Stovner Senter i Oslo og på Bekkestua i Bærum).

«Vi satser i første omgang i det sentrale østlandsområdet. Jeg regner med at vi kommer til å ha mellom syv og ti butikker innen utgangen av 2019», sa Geir Olav Opheim, kjedeleder i Iceland Mat, til Finansavisen for et års tid siden.

Likevel ble fjoråret avsluttet med kun fem butikker i kjeden.

Samarbeider med Europris

– Vi leter etter lokaler, primært i Stor-Oslo, men vi er kresne. I tillegg er vi noen ganger blitt stoppet av NorgesGruppen og Coop, som sikrer seg klausuler i sine leiekontrakter, sier Opheim.

– Har det vært tøffere å etablere Iceland Mat i Norge enn dere hadde forventet?

– Både ja og nei. Det har i hvert fall vært annerledes enn vi hadde trodd. Noen ting går bedre enn forventet, mens andre har vært tyngre. Alt i alt er jeg kjempefornøyd, sier Opheim.

Han trekker frem samarbeidet med Europris som et eksempel på noe som har gått bedre enn forventet. Iceland er hovedleverandør av frosne matvarer til de av Europris’ butikker som har frysedisk.

– Vi leverer til 26 Europris-butikker. Dette er en fin måte å vokse på, og en fin måte å gjøre seg kjent på. I tillegg er potensialet stort, sier Opheim.

– Positivt at andre sliter

– Hvor mye omsatte dere for i fjor?

– Det er det for tidlig å opplyse om. Regnskapet er ikke avsluttet ennå.

– Men det jeg kan si, er at vi fortsatt ser det som positivt å drive butikk. Det som også er positivt for oss, er at andre butikker sliter og legger ned. Det gjør at husleienivået blir sunnere. Vi er ute og kikker på lokaler i disse dager, sier Opheim.

– 3. februar ble det meldt oppløsning i Fresh & Frozen, som du og dine Iceland Mat-makkere eier sammen?

– Ja, men det er et selskap som ikke er i bruk i dag. Da vi begynte å drive Iceland, opprettet vi et nytt selskap, Iceland Mat, sier Iceland-kjedelederen.

I fjor sommer åpnet franske Picard sin første butikk i Norge, nærmere bestemt på Briskeby i Oslo. Også Picard satser på frossenmat.

Iceland Foods

  • Britisk dagligvarekjede startet av Sir Malcolm Walker i 1970.
  • Satser sterkt på frosne varer (pizza, fisk, ferdigretter, iskrem).
  • Har i dag rundt 970 butikker i Storbritannia og 40 butikker i utlandet. Eksporterer i tillegg sine produkter til en rekke land.
  • Omsetter for rundt 30 milliarder kroner på årsbasis.
  • Geir Olav Opheim, Geir Myklebust og Ståle Werner Nielsen har de nordiske franchiserettighetene til Iceland.
  • I 2018 åpnet de to første Iceland-butikkene i Norge; i Asker og Larvik. Ytterligere tre butikker ble åpnet våren 2019 (St. Hanshaugen og Stovner Senter i Oslo samt Bekkestua i Bærum).
  • Iceland Mat leverer i tillegg frosne matvarer til 26 Europris-butikker.