<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

19 må gå – sparer 20 mill.

Det svenske sports- og undertøysmerket opplever betydelig salgsnedgang som følge av pandemien.

Publisert 24. juni 2020
Oppdatert 24. juni 2020
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 156 ord
CORONAKUTT: Björn Borg varsler at antallet medarbeidere må reduseres med cirka 19. Her fra da Björn Borgs bade- og undertøysmote ble vist frem under Oslo Fashion Week i 2010. Foto: NTB Scanpix

Svenske Björn Borg har kunngjort at antallet medarbeidere må reduseres med cirka 19 i løpet av året som følge av utbruddet av coronaviruset.

Nedbemanningen vil omfatte bemanningen ved hovedkontoret i Stockholm, og kommer etter forhandlinger med fagforeninger.

Den ventes å gi årlige besparelser på cirka 20 millioner svenske kroner.

Salgssvikt – men ikke på nettet

Motehuset opplyser at det stadig ser negative effekter fra coronapandemien i detaljhandelen, med betydelig redusert omsetning i selskapets egne butikker sammenlignet med fjoråret.

Coronaeffekter hos selskapets forhandlere gir også negative finansielle effekter, og Björn Borg gjør stadig tiltak for å minimere virkningene fra virusutbruddet.

På nettet ser selskapet imidlertid positive tendenser, både for egen del og når det gjelder salget til partnere innen netthandel. Björn Borg venter en betydelig salgsvekst her i andre kvartal, målt mot fjoråret.

Den Stockholm-noterte Björn Borg-aksjen er opp 2,9 prosent til 14,42 prosent onsdag formiddag. Den er imidlertid ned mer enn 40 prosent hittil i år.