<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nordlendinger og Oslo-folk bruker mest på nett

Innbyggerne i landets to nordliste fylker brukte mest på netthandel i sommermånedene, mens de to sørligste fylkene brukte minst.

Publisert 26. aug. 2020
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 308 ord
POPULÆRT: I Tydal kommune kjøpte man varer via nett 69 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Foto: Finansavisen

I en rapport fra Klarna om norsk netthandel har de analysert statistikk fra salg i juni og juli fra over 7.000 norske nettbutikker.

– Fra et allerede rekordhøyt nivå har netthandelen holdt seg høy, også etter at coronatiltakene ble noen færre. Juni er så langt den måneden i 2020 hvor nordmenn har lagt igjen mest penger på nett. Også i juli har aktiviteten vært høyere enn vanlig, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

19 prosent mer

Nordmenn brukte i snitt 19 prosent mer på netthandel i juni enn gjennomsnittet hittil i år. I fjor var tallet for juni 12 prosent høyere enn årsgjennomsnittet. Noe av økningen tror Elvestad kommer av at flere enn vanlig har tilbragt ferien hjemme eller på norgesferie. 

– Feriepengene har nok i større grad gått til shopping fremfor sommerferie i Syden, sier Elvestad. 

Erotiske artikler, klokker, vesker og solbriller er vekstvinnerne i sommer. I juli var erotiske artikler den kategorien som økte mest, med hele 39 prosent mer enn den samlede gjennomsnittlige netthandelsveksten var i årets fem første måneder.

I juli var det smykker og andre accessories som hadde sterkest vekst. Da økte salget av solbriller, klokker og vesker med 22 prosent mer enn den samlede veksten i netthandelen de foregående månedene i 2020. 

Nord-Norge på topp

Geografisk er Nord-Norge den landsdelen med de ivrigste netthandlerne, etterfulgt av Oslo på tredjeplass. I Finnmark og Troms handlet innbyggerne 17 prosent mer på nett enn gjennomsnittsnordmannen, mens Nordland handlet man 12 prosent mer enn gjennomsnittet. 

I motsatt ende finner man Agder og Rogaland hvor innbyggerne handlet henholdsvis 18 og 13 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen. 

Klær og mote var mest populært i Oslo, Rogaland og Agder. Mens sport og fritid var på topp i nord. I Vestland var det elektronikk som var på topp, mens det var hus og hage som var viktigst for innbyggerne i Viken samt Vestfold og Telemark.