<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nye 4Sound-eiere rockere videre på konkursboet

Fem tidligere 4Sound-aksjonærer kjøpte i fjor opp konkursboet, og bygger opp kjeden på nytt.

Publisert 1. nov. 2020 kl. 19.30
Oppdatert 14. juni 2023 klokken 08.35
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 959 ord
– MÅ HA FAGKUNNSKAP: – Vi er stolte av å selge gitarer til langt over 100.000 kroner stykket, da må vi vite hva vi snakker om, sier Magne A. Iversen i 4Sound, om hvorfor de satser på fysiske butikker. Her sitter han i sitt naturlige habitat i Gitarhuset-butikken på Alnabru i Oslo. Foto: Kaare Martin Granerud

– Det har lenge vært et ordtak i bransjen vår at «når det er mye krig og elendighet i verden, klamrer folk seg til gitaren», sier driftssjef i GH4S, Magne A. Iversen.

I 30 år har han solgt gitarer, pianoer, slagverk og andre instrumenter til musikkinteresserte gjennom egne butikker.

– Vi er en nisjebransje og er stolte av å selge gitarer til langt over 100.000 kroner stykket, da må vi vite hva vi snakker om. Vi er stolte av å kalle oss musiserende fagmenn, sier han.

Mislykket konsolidering

Lenge jobbet han i og eide den kjente Imerslund Musikk i Oslo. Den ble i 2007 ble kjøpt opp av MRH, et selskap som skulle konsolidere hele butikkleddet i skandinavisk musikkbransje.

MRH/4Sound ble etablert i 2007, da Pål Asplin og Halvor Skau satte i gang en konsolidering av markedet i Skandinavia. Med seg på laget fikk de Norgesinvestor som stilte med 100 millioner kroner og fikk 52,3 prosent av Music Retail Holding.

På det meste hadde 4Sound 35 butikker og seks franchisebutikker i Sverige, Norge og Danmark, men selskapet gikk på store tap og gikk til slutt over ende.

Når det er mye krig og elendighet i verden, klamrer folk seg til gitaren
Magne A. Iversen, GH4S

Ideen viste seg å være et tapssluk, og ved konkursen hadde selskapet tapt godt over 200 millioner. I en emisjon i mars 2018 ble hele systemet verdsatt til 18 millioner kroner i en emisjon der det ble hentet inn like mye i frisk kapital. Styreleder i Music Retail Norway og Norgesinvestor-partner Jan G. Hartvig sa til Finansavisen at han ikke var bekymret for investeringen, at emisjonen ble satt så lavt for at mange av de eksisterende aksjonærene skulle kunne delta, og at han så for seg en omsetning på 1 milliard kroner og en margin på 5 prosent i løpet av to år.

Samlet sett gikk Norgesinvestor inn med rundt 150 millioner før systemet gikk over ende.

Ville ha likere butikker

Iversen, som før han trakk seg ut i 2015 satt i konsernledelsen, sier at noen av feilene som ble gjort, var at sortimentet i butikkene skulle ned, butikkene skulle bli like, det meste sentralstyres fra hovedkontoret i Stockholm, og selskapet skulle ha et stort, selveid grossistledd.

TAPTE RUNDT 150 MILL.: Jan Gunnar Hartvig, Norgesinvestor. Foto: NORGESINVESTOR

– Jeg gikk ut av 4Sound i 2015, og etablerte Gitarhuset Alnabru sammen med Morgan Johnsen som eier nettbutikken gitarhuset.no. De hadde ikke fysiske butikker, men så for seg en fremtid der fysiske butikker og netthandel skulle utfylle hverandre for å gi kundene best mulig tilbud og service, sier Iversen.

Kjøpte konkursboet

I oktober i fjor kjøpte han og fire partnere - Kristin og Geir Falck i Trondheim, Jan Terje Fosse i Bergen og Morgan Johnsen på Stathelle - opp boet, beholdt de fleste ansatte og fortsatte virksomheten gjennom GH4S. 

– Det er kun oss i Norge som tok over butikkene og driver 4 Sound navnet videre, sier Iversen.

Sverige og Danmark er helt borte.

Da 4Sound gikk over ende, startet umiddelbart en omstrukturering av butikkene og driften av kjeden. 

– Vi har i dag et felles lager og administrasjonsbygg på Stathelle, men vi har lagt flere funksjoner i både Bergen og Trondheim. På kort tid har vi fått utført mye som vi mener vil danne grunnlag for en god og fornuftig drift i fremtiden, sier Iversen.

Investert et par millioner

Det er investert et par millioner etter overtagelsen, og i dag er det tre Gitarhuset-butikker, syv 4Sound og tre franchiser.

Selskapet la ned én butikk i Tønsberg, mens i Stavanger ble to små butikker slått sammen til en stor. Den nye butikken, som åpnet i september i Stavanger er på hele 1.200 kvadratmeter. På Alnabru i Oslo har kjeden en butikk på 1.000 kvadratmeter.

– Siden vi er en nisje-bransje, kan vi ligge litt i utkanten av sentrum. Det å ha store butikker med stort utvalg og gode parkeringsmuligheter er viktig for oss. I Stavanger ligger vi på handelsområdet Forus, der vi kommer i kontakt med mange mennesker som til vanlig ikke oppsøker oss, sier han.

Coronaoppsving

Akkurat som sportsbransjen har musikkbutikkene opplevd et oppsving etter at coronapandemien satte inn.

– Vi har dessverre mistet en del fra konserter og det offentlige som skoler og kulturskoler. Folk får ikke reist utenlands eller gått på konserter, og da er det mange som i stedet sitter hjemme og spiller, sier Iversen.

I 2021 blir 4Sound og Gitarhuset fusjonert, men kommer til å fortsette som to merkenavn. 

– Vi ønsker ha mer variasjon i utvalget, og basere sortimentet på personalets kunnskap. I Oslo har vi tre butikker, vi kan ikke selge det samme i alle, men ønsker heller å lage spennende butikker folk ønsker å besøke, sier Iversen.

Forventer 200 mill.

Han forteller at omsetningen i år trolig vil havne rundt 200 millioner og at budsjettet for 2021 er det samme.

– Fokuset neste år vil ligge på kostnadsstyring og inntjening, ikke så mye på omsetningsvekst. Vi regner med at marginen vil ligge på 3-4 prosent før vi får full effekt av omstruktureringen.

– Hvorfor satser dere så tungt på fysiske butikker når det er så mye netthandel i bransjen? 

– Leverandørene er våre viktigste samarbeidspartnere og hadde de sagt at nå vil de la alt salg gå over nett, hadde det ikke vært mulig for oss å drive. Heldigvis ønsker de butikker hvor kundene kan komme og få god veiledning på kjøp av sine instrumenter, og ikke minst personlig service, sier han.

Tøffere kundekamp

– For 20 år siden hadde alle bransjer stamkunder som kom gang etter gang. I vår nye tidsalder har vi fått en helt ny hverdag. Vi har fortsatt gode stamkunder, men konkurransen er mye hardere for å holde på dem. Pris er selvsagt avgjørende, men vår personlige fagkunnskap betyr mye, sier Iversen.

De største kundegruppene er privatpersoner, semiproffe og proffe musikere, og ikke minst er det offentlige en stor kunde. Vi selger mye til skoler og kulturskoler, sier Iversen.