Vegetarburgeren er i full fart på vei inn i norske menyer, noe som vekker både begeistring og ergrelse . Også globalt fokuseres det mer på kjøtt som ikke er kjøtt – ifølge Barclays kan dette markedet bli verdt 140 milliarder dollar innen 2029. Det tilsvarer rundt 1.260 milliarder kroner.
Den globale giganten McDonald's vil også være med. Denne uken har burgerkjempen trukket et plantebasert alternativ opp av sin hatt: «McPlant».
Nyvinningen ble lansert under selskapets investorarrangement i forbindelse med fremleggelsen av kvartalstall mandag, og ventes å bli tilgjengelig fra neste år.
McDonald's har også tidligere eksperimentert med en plantebasert burger, gjennom et samarbeid med kjøtterstatningsselskapet Beyond Meat i fjor. Testsamarbeidet ble imidlertid avsluttet uten noen videreføring av samarbeidet.
Ifølge MarketWatch planlegger McDonald's også flere endringer som de ikke-planteorienterte kundene kan se frem til.
Etter testing i Canada og Australia vil McDonald's blant annet utvide bruken av løk på grillen for å gi hamburgerne mer smak, samt tilby ristede hamburgerbrød.
Selskapet planlegger også flere kyllingprodukter, ny emballasje og ny drive-through-teknologi.