<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

McDonald's satser på plantebasert burger

Markedet for alternativer til kjøtt estimeres å vokse til over 1.200 milliarder kroner innen 2029. Dette vil McDonald's ha en bit av.

Publisert 10. nov. 2020
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 165 ord
KJØTT: Her en klassisk Big Mac. Fra neste år vil McDonald's også tilby plantebaserte McPlant. Foto: Bloomberg

Vegetarburgeren er i full fart på vei inn i norske menyer, noe som vekker både begeistring og ergrelse . Også globalt fokuseres det mer på kjøtt som ikke er kjøtt – ifølge Barclays kan dette markedet bli verdt 140 milliarder dollar innen 2029. Det tilsvarer rundt 1.260 milliarder kroner.

Den globale giganten McDonald's vil også være med. Denne uken har burgerkjempen trukket et plantebasert alternativ opp av sin hatt: «McPlant».

Nyvinningen ble lansert under selskapets investorarrangement i forbindelse med fremleggelsen av kvartalstall mandag, og ventes å bli tilgjengelig fra neste år.

McDonald's har også tidligere eksperimentert med en plantebasert burger, gjennom et samarbeid med kjøtterstatningsselskapet Beyond Meat i fjor. Testsamarbeidet ble imidlertid avsluttet uten noen videreføring av samarbeidet.

Ifølge MarketWatch planlegger McDonald's også flere endringer som de ikke-planteorienterte kundene kan se frem til.

Etter testing i Canada og Australia vil McDonald's blant annet utvide bruken av løk på grillen for å gi hamburgerne mer smak, samt tilby ristede hamburgerbrød.

Selskapet planlegger også flere kyllingprodukter, ny emballasje og ny drive-through-teknologi.