<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Salgsboom for Jysk, omsetningsfall for Skeidar

Ikke siden jappetiden har møbelbutikkene hatt en tilsvarende vekst som i 2020. Jysk øker mest, men hos Skeidar faller omsetningen. 

Publisert 18. feb. 2021 kl. 09.55
Oppdatert 18. feb. 2021 klokken 14.06
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 611 ord
GOD STEMNING: Jysk har satset på mer inspirerende butikker under pandemien.  Foto: Jysk

Møbelbutikkene økte omsetningen med 14,1 prosent i 2020, viser en analyse utført av Kvarud Analyse på oppdrag fra Virke. Veksten er den høyeste siden 1986, altså jappetiden.

− Møbelsalget har aldri vært så fantastisk som i 2020, sier Ingrid Thinn Bjerke, direktør for hus og hjem i Virke.

KJEDENE VOKSER: – De store møbelkjedene styrket posisjonen sin i fjor, sier Ingrid Thinn Bjerke i Virke. Foto: Virke

Naturlig nok er det pandemien som er den avgjørende faktoren.

– Stoppen i tjenestekonsum ga nordmenn mer penger å bruke på varer, og det at mange tilbrakte mer tid i hjemmet gav lyst til å gjøre det fint i hjemmet med å pusse opp og kjøpe nye møbler, sier  Thinn Bjerke.

Ikea under snittet

90 prosent av handelen med møbler foregår i de store møbelkjedene. Disse hadde en vekst på 15,3 prosent, noe som er 1,2 prosentpoeng høyere enn estimert vekst i butikkhandelen med møbler for øvrig. Møbelkjedene omsatte for over 20 milliarder kroner, eksklusiv moms, i 2020.

Ikea er den klart største møbelkjeden i Norge, med en omsetning på 8,47 milliarder kroner i fjor.

Men i fjor hadde Ikea har hatt en lavere vekst enn gjennomsnittet i bransjen, med en vekst på 10,8 prosent.

Vekstvinnerne

Den høyeste veksten blant møbelkjedene er det Jysk som kan skryte av. Kjeden har hatt en vekst på hele 31,8 prosent til 2,72 milliarder kroner.

– I en spesiell tid som denne, er vi svært ydmyke og takknemlige for våre flinke kolleger og lojale kunder som handler hos oss,  sier Martina Pohjanen, leder i Jysk Norge.

Kjeden har oppgradert butikkene basert på et konsept med moderne og skandinavisk stil. 

– Vi tror at den nye satsningen fører til at flere velger å handle hos oss fordi man blir inspirert i butikk. Vi tror på den fysiske butikk, og at den fortsatt har en lys fremtid i vente, sier hun. 

Kjeden har i pandemiperioden også satset på digital handel og klikk og hent i butikkene.

Også Bohus, med en økning på 28,5 prosent kommer høyt opp på pallen. Bohus nådde en omsetning på 3,12 milliarder kroner.

Fall hos Skeidar

Skeidar er den eneste møbelkjeden som har hatt nedgang i 2020, med et fall i omsetningen på 1 prosent til 1,86 milliarder kroner. 

Denne nedgangen kommer etter flere tøffe år for møbelkjeden som har den tidligere fotballproffen Martin Andresen som største aksjonær. Selskapet fusjonerte med Living i 2012, uten at det medførte suksess. I årene 2018 og 2019 har kjeden hatt et underskudd på henholdsvis 83,3 millioner kroner og 74,9 millioner. 

NEGATIV VEKST: Heller ikke 2020 ble Skeidars år. Foto: NTB

Berg- og dalbane

Det har vært et turbulent år for møbelbransjen. 

Veksten var høy allerede før pandemien slo inn, med en vekst på 7,6 prosent i januar og februar. Så ble de rammet av nedstigningen i mars, og fikk en nedgang på 12,7 prosent sammenlignet med fjoråret. Deretter gikk det bare oppover, og i november og desember var veksten på hele 15,4 prosent. Samtidig har det vært utfordringer på flere områder.

– Enkelte leverandører har hatt problemer med leveringstider, og flere fabrikker i utlandet har vært rammet av sykdom, nedstengning og permitteringer, noe som har gitt leveranseproblemer, sier Thinn Bjerke. 

Hun mener møbelkjedene er bevisste på at 2020 har vært et annerledesår. 

– Til tross for at stemningen i bransjen er god nå er de forsiktige med å øke antallet ansatte og å etablere nye butikker bare basert på det siste årets utvikling, sier hun.

– For når nordmenn snart kan reise på ferie igjen, kan det være at det blir prioritert foran en ny sofa.