<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Jens Ulltveit-Moe selger restaurantkjeden Umoe Restaurants

Kjøperen er Jordanes, eier av Scandza-konsernet. 

Publisert 8. apr. 2021
Oppdatert 8. apr. 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 295 ord
SELGER: Jens Ulltveit-Moe selger restaurantkjeden. Foto: Iván Kverme

Jens Ulltveit-Moe selger Umoe Restaurants til Jordanes, eier av Scandza-konsernet. Ulltveit-Moe går samtidig inn på eiersiden i Jordanes og blir styremedlem.

Det opplyses i en pressemelding fra Scandza torsdag.

– Jeg er overbevist om at Umoe Restaurants og Scandza med et felles eierskap vil kunne utnytte synergier, utvikle gruppens merkevarer ytterligere og etablere nye, sier Jens Ulltveit-Moe, eier av Umoe Restaurants i pressemeldingen.

Restaurant-milliardæren søker også avkastning i solinvestering etter krisesalget i REC Silicon til Kjell Inge Røkke . Røkke hadde i desember en gevinst på 1 milliard kroner i aksjen etter kjøpet.

Ulltveit-Moe har hatt noen tøffe år økonomisk, og var ikke med på topp 400-listen til Kapital i 2020. I 2019 var han registrert med en formue på 2,3 milliarder, mens han året før var oppført med en formue på 3,5 milliarder.

Årelangt samarbeid

Umoe Restaurants og Scandza har samarbeidet helt siden 2009, der Scandza har stått for salg og utvikling av merkevaren Peppes i dagligvarehandelen gjennom dypfryste pizzaer, ferske pizzaingredienser og -tilbehør.

Umoe Restaurants har merkevarer som nevnte Peppes Pizza, Fattigmann, La Baguette og Kjøkken og Kaffe. Umoe Restaurants har også franchisene for TGI Fridays i Norge, og Starbucks i Norge og Sverige. 

Selskapet har 140 restauranter og en normal årlig omsetning på 1,3 mrd. kroner.

Jordanes eier merkevareselskapet Scandza som eier merkevarer som Synnøve Finden, Sørlandschips, Leiv Vidar, Finsbråten, samt kjente merkevarer i Sverige og Danmark. Jordanes omsatte i 2020 for rundt 5 milliarder kroner.

– Scandza er basert på en strategi om å tilby sterke lokale mat- og drikke merkevarer til skandinaviske forbrukere i alle forbrukersituasjoner, uansett om innkjøpene gjøres i dagligvarebutikken eller kiosken, eller på restauranten eller bensinstasjonen, sier styreleder i Jordanes, Stig Sunde.

Transaksjonen er forventet å være gjennomført innen utgangen av mai i år, og kjøpsprisen er ikke oppgitt. 

Tilbake i oktober solgte Ulltveit-Moe sin aksjeandel i Burger King Scandinavia.