<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Globaliseringen får seg en knekk

Coronapandemien utløser regionalisering av multinasjonale selskaper.

Publisert 13. sep. 2021
Oppdatert 13. sep. 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 187 ord
FRAKTGIGANT: UPS. Foto: Bloomberg

Kraftige endringer i forbrukeretterspørsel, en mørbanket flyindustri og forstyrrelser i global shipping har gått hardt utover forsyningskjedene globale selskaper har bygd virksomhetene sine rundt.

En høytstående direktør i UPS (United Parcel Service), et av verdens største fraktselskaper, hevder coronapandemien vil påføre varig skade på globaliseringen drevet av multinasjonale selskaper. 

– Multinasjonale detaljhandlere og produsenter kjører nå på for å regionalisere sine forsyningskjeder, sier UPS International-sjef Scott Price til Financial Times. Han leder den delen av UPS-virksomheten som foregår utenfor USA.

– Mange selskaper kommer til oss og spør hvor det er best å plassere produksjon og samlebånd. Forståelsen er at det å stole på utstrakte forsyningskjeder er risikabelt, fortsetter Price.

– Få alternativer

Én årsak til akselerasjonen i regionaliseringen av forsyningskjeder er ifølge UPS-direktøren at selskaper har blitt overrasket over hvor få alternativer som eksisterte under coronapandemien. 

Price forventer ifølge avisen at fabrikker i Asia vil begynne å konsentrere seg mer om regionale markeder fremfor eksport til for eksempel Europa, men at dette er noe vi vil legge merke til om fem til ti år.

Antallet sektorer som sliter med leveranser er stigende, men gjelder i høy grad produsenter av datamaskiner, møbler og biler.