<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Luksusgiganten selger bedre enn før corona

Louis Vuitton og resten av luksusgiganten LVMHs motevirksomhet solgte bedre enn ventet i tredje kvartal, og viderefører den sterke veksten fra tidligere i år.

Publisert 13. okt. 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 316 ord
«EKSEPSJONELL»: Slik omtaler LVMH salgsveksten for lær- og motevarer, som inkluderer Louis Vuitton. Foto: Bloomberg

Mote- og luksusgiganten LVMH oppnådde en omsetning på 15,5 milliarder euro i tredje kvartal, opp fra 14,7 og 14,0 milliarder kvartalene før. 

Samlet etter de første tre kvartalene ligger LVMHs salg på 44,2 milliarder euro, tilsvarende nær 440 milliarder kroner, og opp 46 prosent fra i fjor. Organisk salgsvekst ligger på 40 prosent.

Konsernets vin- og brennevinsmerker, mote- og lærvarer samt parfymer og kosmetikk medvirket til salgsveksten fra andre til tredje kvartal, mens blant annet klokker og smykker trakk noe ned.

Louis Vuitton trekker opp

Det var imidlertid organisk salgsvekst for samtlige kategorier sammenlignet med tredje kvartal i fjor, spesielt innen lær- og motevarer, som hadde en vekst på 24 prosent. Her var det ifølge Bloomberg ventet en vekst på 21 prosent.

Sammenlignet med 2019 og før coronapandemien, er lær- og motevaresalget opp 38 prosent, et lignende vekstnivå som i første halvår i år.

LVMH omtaler veksten i dette segmentet som «fortsatt eksepsjonell», og særlig Louis Vuitton gjorde det bra i perioden. Sterkt moment var det imidlertid også for Christian Dior, ifølge LVMH.

Klokke- og smykkevirksomheten hadde en organisk inntektsvekst på 18 prosent i tredje kvartal. Her var det blant analytikere ventet en vekst på 23 prosent, ifølge Bloomberg.

Innen vin og brennevin var det blant annet champagnevekst i Europa og USA og konjakkoppgang i USA og Kina.

Brems etter gjenåpningsboost

Samlet var LVMHs organiske salgsvekst på 20 prosent fra tredje kvartal i fjor, rett under analytikerkonsensus på 21 prosent, ifølge Reuters.

Dette var imidlertid en vesentlig svakere vekst enn kvartalet før, da organisk salgsvekst var på hele 84 prosent, løftet av gjenåpningseffekter. I første kvartal var den på 30 prosent.

Målt mot 2019-nivåene, ligger salget 11 prosent høyere nå, på sammenlignbar basis.

Når det gjelder utsiktene videre, mener LVMH-gruppen at dagens vekst vil fortsette med verdens gradvise gjenåpning etter corona.