Synsam hadde i tredje kvartal 495 butikker og en markedsandel på 25 prosent, og er med det Nordens ledende optikerkjede. Meglerhuset Kepler Cheuvreux med analytiker Magnus Raman og Markus Borge Heiberg startet onsdag dekningen av Synsam, og trekker frem optikerkjedens forretningsmodell, hvor kundene har muligheten til å abonnere på briller som en stor fordel.
«I 2016 lanserte de en unik og banebrytende forretningsmodell, gjennom muligheten til å abonnere på briller. Dette har drevet en sterk vekst, som utgjør nesten 50 prosent av omsetningen i 2021,» skriver analytikerne i analysen.
Meglerhuset starter derfor dekningen av Synsam med å gi en kjøpsanbefaling og sette kursmålet på 85 kroner pr. aksje.
Marginer på minst 25 prosent
Det nordiske markedet for briller vokste jevnt og trutt med 3 prosent i snitt i perioden 2017-19, og i årene fra 2019 til 2023 venter Kepler Cheuvreux at veksten vil holde seg rundt 3-4 prosent.
Synsam på sin side sikter mot en organisk vekst på 8-12 prosent på mellomlang sikt, samtidig som at de opprettholder en ebitda-margin på minst 25 prosent.
Derfor forventer også Kepler Cheuvreux at Synsam vil prøve å dra nytte av deres sterke markedsposisjon med nye tilbud og sin abonnementsbaserte forretningsmodell.
«Vi spår en årlig salgsøkning på gjennomsnittlig 11 prosent i perioden 2019-2023, hvor 7 prosent består av en økning i sammenlignbart salg og en EBITDA-margin på 26 prosent i 2023,» står det videre i analysen fra meglerhuset.
Fremover forventer analytikerne en betydelig økning i inntektene fra abonnementsmodellen deres, med en årlig vekst på 20 prosent 2021-2023 og forventer at antall aktive kunder øker fra rundt 400.000 til 600.000.