Skal effektivisere netthandel – sikter mot børsnotering

Dårlige IT-systemer for netthandel irriterte gründergjengen bak Hydra. Nå jakter selskapet 12 millioner kroner og ambisjonene er snart å gå på børs.

SATSER PÅ NETTHANDEL: Adm. direktør Alf Kristian Amundsen (t.v.), gründer Marius Hermansen og medgründer Bjørn Kenneth Hansen i Hydra ble lei av dårlige systemer for netthandel. Nå jakter gründerne 12 millioner kroner for å ekspandere med en nyutviklet plattform. Foto: Hydra
Handel

Da Marius Hermansen jobbet som e-handelssjef i HiFi Klubben og Proteinfabrikken, gikk han lei av dårlige IT-, salg-, logistikk- og markedsføringssystemer som ikke snakket med hverandre.

– I Proteinfabrikken skulle vi bytte IT-system og flytte lageret til et robotisert lager i Arendal. Ved lansering fungerte ingenting og vi måtte gå tilbake til den gamle plattformen. Da ble vi enige om å skreddersy et system som var tilpasset Proteinfabrikken, og etter et par måneder merket vi at nettverket rundt oss sto overfor mange av de samme problemene, sier gründer Marius Hermansen i Hydra.

I 2014 ble det bestemt å skille ut prosjektet i et eget selskap og utviklingen av Hydra var i gang.

– Vi har allerede kunder, både små og mellomstore netthandelsbedrifter. Den største er Proteinfabrikken med nærmere 100.000 ordre pr. år og en omsetning på over 100 millioner kroner. Jeg tør allerede å påstå at vi leverer en av markedets beste og mest fremtidsrettede plattformer for netthandel, sier han.

Jakter 12 millioner

Plattformen skal ifølge gründerne være en komplett skybasert løsning, noe som innebærer at plattformen leverer alle behovene innen netthandel.

IT-systemet dekker alt fra innkjøp, varemottak og logistikk til bestilling, betaling, ordreutsendelse, kundeservice og returhåndtering, og til slutt postering og bokføring i tredjeparts regnskapssystemer.

For å finansiere videre utvikling skal Hydra ut i markedet å hente 12 millioner kroner gjennom den digitale crowdfundingplattformen til Dealflow. Prisingen er på 55 millioner kroner.

– Som investor blir man eksponert mot en sektor i sterk vekst, samtidig som inntjeningen til teknologileverandørene til netthandelbransjen er solid og langsiktig. På leverandørsiden er det langt mindre turbulens enn for nettbutikkene, sier adm. direktør Alf Kristian Amundsen i Hydra. 

Sikter mot børs

Kommersialiseringen av plattformen ønsker Hydra i stor grad å gjøre gjennom partnere og resellere. Gründerbedriften samarbeider blant annet med EVRY, Amazon, Svea, Klarna, Collector og Outstaffing.

– Først skal vi gjøre «proof-of-concept» i Norge. Deretter ønsker vi å gå ut i Norden og senere ekspandere globalt, sier Amundsen.

Innen 12 måneder ønsker Hydra å gå på børs, enten gjennom en notering på Merkur Market eller Oslo Axess.

– I løpet av tre år ønsker vi å omsette for 40-50 millioner kroner, mens innen fem år burde vi runde 100 millioner kroner. Det er komplisert for kunder å bytte leverandør, siden Hydra blir selve tannhjulet i bedriften. Når vi får opp en kritisk kundemasse, tror vi at bunnlinjen blir ekstremt pen, med en resultatmargin på mellom 35 og 45 prosent, sier gründer Bjørn Kenneth Hansen.

Satser på kunstig intelligens

Selskapet har ambisjoner om å ta i bruk kunstig intelligens for å perfeksjonere blant annet prisfastsettelse og innkjøp.

– Med kunstig intelligens vil plattformen i fremtiden kunne lære seg hvilken pris kundene konverterer på, og når på døgnet man får konvertering til forskjellige priser. Ett produkt kan for eksempel koste 100 kroner frem til klokken 18.30 og etter det kan prisen gå opp eller ned, sier han, og legger til:

– Butikkeierne skal konsentrere seg om salg, markedsføring, produkt- og forretningsutvikling. Vi skal sørge for at eierne får en mer produktiv hverdag og innsikt slik at det blir lettere å øke omsetning og marginene.

Nyheter
Handel