Har tapt 15 millioner på Victorias hemmeligheter

Salget daler for Victoria’s Secret i Norge. Uten påfyll av kapital fra eierne er det kroken på døren, advarer revisor.

15 MILLIONER TAPT: I Norge har ikke Victoria's Secrets produkter vært noen salgssuksess, tross massiv oppmerksomhet for varemerket i pressen og sosiale medier. Foto: NTB SCANPIX
Handel

Det begynte så bra da Victoria’s Secret ble lansert i Norge bare noen uker før jul i 2015.

En rekke medieoppslag solgt inn av PR-rådgivere og spredning i sosiale medier om at den kjente undertøysbutikken nå endelig var kommet hit til landet, gjorde at kundene flokket seg til kjeden i Oslo.

Med bare én butikk åpen på det tidspunktet, innbrakte julehandelen 2,3 millioner kroner, og resultatet før skatt endte på nesten en halv million.

Kraftig salgsfall

Men derfra har det gått nedover. Etter å ha omsatt for 20 millioner i 2016, har salget dalt år etter år siden. I 2017 endte salget på 17 millioner, ned 15 prosent, og i fjor falt det videre med 23 prosent, og bare 13 millioner kroner ble bokført som salgsinntekter.

Driften går dårlig og resultatet er knallrødt. I fjor svekket driftsresultatet seg med 800.000 kroner og endte på solide 6,6 millioner i minus.

Det betyr at Victoria’s Secret tapte en femtilapp for hver hundrelapp kundene brukte i butikken.

Amarla Retail

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter13,116,9
Driftsresultat−6,6−5,8
Resultat før skatt−6,6−6,9
Årsresultat−6,6−6,9
 

Revisor advarer

Slik forretningsdrift er ikke bærekraftig på sikt, og det advarer nettopp revisor om i sin beretning.

«Det foreligger en vesentlig usikkerhet som kan skape tvil av betydning om selskapets evne til fortsatt drift», skriver PwC-revisor Bente Nordbye Lie.

Ved inngangen til 2018 rapporterte Amarla Retail om et udekket tap i Norge på 15,2 millioner kroner. Egenkapitalen er i dundrende minus, og må dekkes inn på et vis.

Frem til nå har de greske eierne av de to butikkene i Norge spyttet inn 11 millioner kroner i kapital i sitt norske datterselskap.

Men det har ikke vært nok. For at virksomheten skulle overleve, er det også ytt lån på flere millioner. Tidligere lån er konvertert til egenkapital.

Vil bruke mer penger

Grekerne har tydeligvis tro på forretningene her i landet, selv om de ikke har tjent en krone til nå. De er villige til å åpne lommeboken ytterligere.

«Det er planlagt kapitalforhøyelse med motregning av konserngjeld for å styrke egenkapitalen», skriver styret i en note.

Uten denne kapitalforhøyelsen, samt bedring av løpende resultater, vil det være vesentlig usikkerhet om fortsatt drift.

Sminke og truser

I dag er det to Victoria’s Secret-forretninger i Norge. Begge ligger i hovedstaden. Den ene er lokalisert i nedre del av Karl Johans gate, mens den andre ligger inne i kjøpesenteret Oslo City. Det er med andre ord ikke lang avstand mellom dem.

Butikkene selger det Victoria’s Secret er mest kjent for, nemlig undertøy som truser og BH-er. Men utvalget av disse varene er svært begrenset i Norge.

I stedet satses det mer på skjønnhetsprodukter som parfymer, kremer, lipgloss, såpe og andre velværeprodukter, samt toalettvesker og strømper.

Finansavisen har vært i kontakt med Amarla Retails hovedkontor i Athen, men de har ikke besvart våre spørsmål om driften i Norge.

amarla retail
victoria's secret
undertøy
velvære
oslo city
startsidenpromo
Nyheter
Handel