Rusta-kjeden bikket milliarden i Norge

Rusta-kjeden fortsetter sin kraftige ekspansjon i Norge med 33 prosents vekst i 2018/19. – Utfordringen er å finne de gode lokasjonene, sier Rusta-sjefen.

SATSER PÅ FLERE VAREHUS: – Vi tør fortsatt å ha klampen i bånn med hensyn til nyetableringer, sier Erlend Kramer, daglig leder i Rusta Retail i Norge. Foto: Johnny Vaet Nordskog
Handel

Denne måneden er det fem år siden svenske Rusta etablerte seg i Norge. Det første varehuset åpnet 15. oktober 2014 på Strømmen.

Til tross for sin korte tid i det norske markedet kunne kjeden notere en omsetning på 1.030 millioner kroner i regnskapsåret som endte 30. april i år. Det er en vekst på hele 32,8 prosent fra året før. I 2017/18 var veksten på 36 prosent.

Vi har full tiltro til fysiske butikker. Vi ser at det fungerer
Erlend Kramer, Rusta Retail

– Vi økte med 32 prosent i første halvår av 2018/19, og økte på litt mot slutten av året, sier daglig leder Erlend Kramer i Rusta Retail.

– Vi har på oss ekspansjonsskoene. I løpet av 2018/19 åpnet vi åtte nye varehus, og vi har nå 33 varehus i Norge, sier daglig leder Erlend Kramer i Rusta Norge.

– Hvor høy var veksten for sammenlignbare butikker?

– Bra nok til at vi fortsatt tør å ha klampen i bånn med hensyn til nyetableringer. Vi har full tiltro til fysiske butikker. Vi ser at det fungerer.

– Så dere kjenner dere ikke igjen i krisen innen handel?

– Innen lavpris er det ingen stor grunn til å frykte dette nå. På denne hyllen er det et annet landskap enn innen retail generelt, sier Kramer.

Minst 2.000 kvadratmeter

Målet på sikt er 60 Rusta-varehus i Norge. De foreløpige – og offentlige – planene for nye varehus er Volda og Fredrikstad før jul og Sarpsborg etter årsskiftet.

– Det er i de typiske handelsdestinasjonene vi lykkes best. Min store utfordring er å finne de gode lokasjonene. Det er stor forskjell mellom Oslo og Orkanger, men vi tilbyr et fullskalakonsept uansett hvor vi åpner. Derfor trenger vi minimum 2.000 kvadratmeter per varehus, sier Kramer.

Rusta selger produkter innenfor segmentene innredning, gjør-det-selv (tapeter, gulv, maling og lignende), hage/uterom, sesong (sommer og jul), fritid (kofferter, sports- og treningsutstyr, dyrefôr og annet) og forbruk (skjønnhets- og hygieneprodukter, rengjøringsprodukter og annet).

– Alle kategoriene viste vekst i fjor, men vi så en spesielt fin utvikling innen innredning og sesong, forteller Kramer.

GLEDER SEG TIL JUL: Sesongvarer (bildet) og innredningsprodukter var det som økte mest for Rusta Retail i Norge i fjor. Foto: Rusta

Svakere marginer

Den gode topplinjeveksten til tross; lønnsomheten i Rusta Retail ble noe svekket i seneste regnskapsår. Driftsresultatet sank fra 28 millioner kroner i 2017/18 til 23,5 millioner i 2018/19.

– Dette henger ihop med vår etableringsvillighet. Vårt fokus i fjor var på volum og etablering, samtidig som vi fortsatte å investere i laveste priser ut til kundene våre.

– Hvilke forventninger har du til omsetningen i 2019/20?

– Vi forventer å fortsette vår vekst, men det er vanskelig å gi et konkret tall. Veksten avhenger av hvor fort vi klarer å etablere nye varehus. Det som i hvert fall er sikkert er at vi etter hvert skal klare å drifte 60 varehus i Norge, sier Kramer.

Rusta-konsernet nådde en omsetning på 6.935 millioner svenske kroner i 2018/19. Det er en vekst på 35 prosent fra året før.

Våren 2018 kjøpte Rusta den finske lavpriskjeden Hong Kong.  Rusta har i dag 156 varehus i Sverige, Norge, Finland og Tyskland.

Rusta Retail (Norge)*

(Mill. kr)2018/192017/18
Driftsinntekter1.030,6776,3
Driftsresultat23,528,1
Resultat før skatt23,528
Årsresultat18,421,6

*Avvikende regnskapsår, 01.05-30.04

  • Første varehus ble åpnet i Sverige (Gävle) i 1986 av Anders Forsgren og Bengt-Olov Forssell.
  • Etablerte seg i Norge i oktober 2014 (Strømmen). Dette året ble det åpnet fem varehus her til lands.
  • I dag har kjeden 95 varehus i Sverige, 33 i Norge, 25 i Finland og tre i Tyskland.
  • Majoritetseierne er fortsatt Anders Forsgren, samt Bengt-Olov Forssells dødsbo. I tillegg eier blant andre adm. direktør Göran Westerberg deler av selskapet.
butikk
lavpriskjedene
rusta
Nyheter
Handel