Stavanger-senter vinner med «MadlaLove»

Stavangers største kjøpesenter kjører beinhardt fokus på å yte det lille ekstra, og tilbyr butikkeierne opplæring i dette. Det fungerer.

MOT STRØMMEN MED «MADLALOVE»: Senterleder Anette Ø. Worum ved Amfi Madla i Stavanger kan vise til en omsetningsvekst på 10,5 prosent i årets ni første måneder. Foto: Henrik Moksnes

Samlet sett økte landets 60 største kjøpesentre omsetningen med 1 prosent i fjor. Samme år vokste Amfi Madla med 2,8 prosent. Hittil i år har Stavangers største kjøpesenter vokst med 10,5 prosent - uten å foreta utbygginger. Amfi Madla er nå landets 22. største kjøpesenter.

– Vår leietaker Sats har i år for første gang lagt inn sine medlemsinntekter i omsetningen, så den reelle veksten for Amfi Madla per tredje kvartal er på 6,5 prosent, påpeker senterleder Anette Ø. Worum.

– Det er uansett en veldig fin vekst. Hva skyldes den utviklingen?

– Hovedårsaken er vårt konsept «MadlaLove», som handler om å få kundene til å føle seg vel. Dette er lett å si, men her har vi jobbet aktivt med det siden i fjor. Vi har fokus på å yte det lille ekstra, og tilbyr gratis MadlaLove-skole for å motivere butikklederne, sier Worum.

– Det virker. Vi har 4 prosents vekst i antallet besøkende. Det er en utvikling få andre ser. I tillegg får vi gode tilbakemeldinger på de ansatte på Google reviews, fortsetter hun.

VI tilbyr gratis MadlaLove-skole for å motivere butikklederne
Anette Ø. Worum, Amfi Madla

– Utenfor bomringen

Amfi Madla bruker også mange lokale Stavanger-uttrykk («Hallais!», «Fina véret», «Du din snobepåse!» etc.) i sin markedsføring og i SMS-ene senteret sender ut til sine 18.300 kundeklubbmedlemmer. Ifølge senterlederen gir det «mye glede og fantastisk respons» blant kundene.

– I tillegg betyr infrastrukturen nok noe for veksten. Vi ligger utenfor bomringen, og butikkene melder om mange nye kunder, påpeker hun.

Amfi Madla har 82 butikker og 100 leietakere. Senteret har blant annet også bibliotek, bank, treningsstudio, lege og psykolog blant sine leietagere.

– En del kjøpesentre satser i økende grad på spisesteder og underholdning. Gjelder det også dere?

– Ja, absolutt. Vi har fått nye, flotte spisesteder, og hver lørdag tilbyr vi ulike aktiviteter for barn og ungdom. Dette er populært. Kundene er ute etter en totalopplevelse, sier Worum.

– Vi ser en dreining mot at kundene bruker mer penger på tjenester. Alle våre kategorier økte i årets ni første måneder, men det som økte mest var hus og hjem, samt service, fortsetter hun.

– Tror du på videre vekst for senteret?

– Ja, jeg har klokkertro på vekst også til neste år.

Amfi Madla er en av tre finalister til å bli Årets kjøpesenter, som kåres på Kjøpesenterkonferansen denne uken.