Amund (31) styrer 1.000 anonyme shoppere

Detaljhandelen sliter, men inntil videre vokser lille Ukjent Kunde på mystery shopping.

SPÅR TØFFE TIDER: – Vi kjemper om de samme budsjettene som mange andre, og markedsføring er gjerne det første man kutter på, sier Amund Brygard, daglig leder i Ukjent Kunde. Foto: Anders Horntvedt

NØTTERØY, VESTFOLD: – Den største forskjellen på å være observatør og en vanlig handlende kunde er at det er mer å huske på. Du må legge merke til hvor lang tid det tar før du får et smil og et hei, hvilke spørsmål selgeren stiller, om du blir tilbudt mersalg, med mer, sier Amund Brygard (31), daglig leder i Ukjent Kunde.

Finansavisen er med når han utenfor programmet tester nærbutikken Spar utenfor Tønsberg.

Ukjent Kunde måler kundeservice gjennom mystery shopping, også kalt salgs- og serviceobservasjoner.

Det innebærer at observatører fra Ukjent Kunde besøker kundenes butikker for å vurdere service og helhetsinntrykk.

– Leverer et øyeblikksbilde

Etterpå rapporterer de akkurat hvordan besøket artet seg og hvilke inntrykk og følelser de sitter igjen med.

– De leverer altså et øyeblikksbilde av virksomheten, slik en eksisterende eller potensiell kunde ville opplevd den, sier Brygard.

Til å gjennomføre disse besøkene har Ukjent Kunde en kontaktliste på rundt 1.000 personer som tar oppdrag for bedriften på deltid.

Selskapet ble startet i 2005 av Per Skinmo, som tidligere jobbet i en klesbutikk i Larvik.

– Den gangen var det marked for den type tjenester, så Skinmo så en mulighet. Han gikk sammen med en programmerer for å lage et rapporteringssystem. Deretter har bedriften og metodikken utviklet seg gradvis, sier Brygard.

1.000 UKJENTE SHOPPERE: – Du må legge merke til hvor lang tid det tar før du får et smil og et hei, hvilke spørsmål selgeren stiller, og om du blir tilbudt mersalg, sier Amund Brygard, daglig leder i Ukjent Kunde. Foto: Anders Horntvedt

14 år senere jobber Ukjent Kunde med store aktører innenfor norsk varehandel.

Blant kundene finner vi Thon Gruppen, Comfort, Thune Gullsmed & Urmaker, Felleskjøpet, Avinor, Mester Grønn, Slettvoll, Joker, Umoe Restaurants og Strømmen Storsenter.

I fjor kjøpte RetailX 67 prosent av aksjene i Ukjent Kunde til en verdsetting av bedriften på 1,4 millioner kroner.

Før oppkjøpet var RetailX den største kunden Ukjent Kunde hadde. 

En observatør kan fint tjene mellom 10.000 og 15.000 kroner ekstra i måneden hvis man jobber systematisk
Amund Brygard, Ukjent Kunde

RetailX er basert på Sandaker i Oslo, og bruker kundeinnsikt fra flere forskjellige kilder til å hjelpe kunder i detaljhandel med å styrke salg og kundeservice.

Store konkurrenter

Til tross for vanskelige tider i norsk detaljhandel, økte omsetningen med 15 prosent i Ukjent Kunde i fjor. For i år lyder prognosen på 10 millioner kroner i omsetning.

– Veksten i fjor skyldes nok at vi ble kjøpt opp, og at vi dermed fikk tilgang til et større salgsapparat og flere kunder.

Fremover spår Brygard tøff konkurranse om kundene i et fallende marked.

– Vi har flere konkurrenter, både norske og internasjonale, sier han, og nevner Respons Analyse, Pegasus Kontroll, SeeYou, australske GBW og svenske Daymaker.

– Det må jo være kunder i markedet vi kan jobbe med, så vi får håpe det ikke blir for mange nedleggelser.

– Vi kjemper om de samme budsjettene som mange andre, og markedsføring er gjerne det første man kutter i, sier han.

– Hvordan ser bedriften ut om fem år?

– Omsetningsmessig satser jeg på at vi ligger omtrent på dagens nivå, svarer han.

En mystery shopper får betalt mellom 150 og 500 kroner pr. besøk og for å skrive en rapport.

– En observatør kan fint tjene mellom 10.000 og 15.000 kroner ekstra i måneden hvis man jobber systematisk, sier Brygard.

Ukjent Kunde

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter9,07,8
Driftsresultat0,9−0,1
Resultat før skatt0,9−0,1
Årsresultat0,7−0,1
Eiere: RetailX (94,9 %), Amund Brygard (2,5 %), Tore Nyman (2,5 %).