<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dagligvaretopp: Nei til statlig prisregulering

Leverandørene til dagligvarebransjen vil ikke at pålegges å gi like priser til dagligvarekjedene.

    Publisert 17. okt. 2019 kl. 11.00
    Oppdatert 17. okt. 2019 klokken 15.59
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 226 ord
    VIL HA FRI KONKURRANSE: – De beste løsningene for forbrukerne finnes gjennom frie forhandlinger mellom aktørene, sier Helge Hasselgård, adm. direktør i Dagligvareleverandørenes forening. Foto: Anders Horntvedt

    – Skal man gripe inn i forhandlingsfriheten, må man være 100 prosent sikker på at det er positivt for konkurransen, sier Helge Hasselgård, adm. direktør i Dagligvareleverandørenes forening (DLF).

    Regjeringen har varslet at de til våren vil komme med en stortingsmelding der de vil utrede om leverandørene skal pålegges å gi like priser til dagligvareaktørene.

    Årsaken er at det i lang tid er blitt pekt på at det er for dårlig konkurranse mellom aktørene i det norske dagligvaremarkedet.

    Dette er leverandørene til dagligvarehandelen negative til.

    – DLF tror de beste løsningene for forbrukerne finnes gjennom frie forhandlinger mellom aktørene, sa Hasselgård på scenen torsdag formiddag.

    270 representanter fra bransjen er i dag samlet på DLFs høstmøte i Tønsberg.

    Fagbladet Dagligvarehandelen skriver at leverandørene er samstemte i spørsmålet.

    De færreste tror tiltaket har noe for seg, og peker på at et prisdiktat lett kan omgås.

    – Styret i DLF tror ikke et forbud mot prisdiskriminering vil være et effektivt virkemiddel, sier Hasselgård til Dagligvarehandelen.

    Bladet har snakket med flere mat- og drikkeleverandører som tror et prisdiktat vil føre til at handelens egne merkevarer vinner terreng. 

    Det betyr mer hylleplass i butikkene for billigmerker som First Price, Eldorado, Rema 1000 og Xtra.

    Blant DLFs medlemmer er store merkevareselskaper som Orkla, Arcus, Unilever, L'Oreal, Coca-Cola, Ringnes, Nestlé og Colgate Palmolive.