Jakter partnere i curry

– Det er bedre å eie litt av noe som blir stort enn å prøve å løse alle problemer selv, sier Ayush Kumra i MasalaMagic.

TREFFER VEGGIS-TREND: – Jeg er selv vegetarianer, og alle produktene våre er veganske, sier Niru Kumru i MasalaMagic. Foto: Anders Horntvedt
Handel

– Jeg vil påstå at ingen har jobbet så mye med å formidle indisk mat til norske ganer som oss. Vi har hatt 9.000 gjester på matlagingskurs. Jeg har skrevet to bøker på norsk om indisk mat og jeg driver en matblogg om indisk mat, sier Niru Kumra (51), matgründer og daglig leder i MasalaMagic.

Merkevaren MasalaMagic brukes på rundt 40 produkter, fra ris til sauser og sprø, runde papadam-flak.

Produktene selges i 1.400 dagligvarebutikker i kjedene Meny, Kiwi, Eurospar, Coop Mega samt Kolonial.no og Adams Matkasse.

Frem til nå har virksomheten vært en ren familiebedrift, men det er eierne åpne for å endre på.

Bedriften er som en datter for meg. Men nå er hun 16 år og lovlig, så da er det greit å se etter en partner
Niru Kumra, matgründer

Rundet 10 millioner

Kumra startet det som skulle bli MasalaMagic i 2003. Et kokkekurs på skolekjøkkenet på Lørenskog ble en snakkis. Deretter kom lærerne og SFO-tantene. Gründeren hadde det så gøy at hun ville gjøre mer ut av det. Mannen satte opp en nettside, og tre uker senere ble hun invitert til God Morgen Norge på TV 2.

I fjor omsatte de to MasalaMagic-selskapene for 10,2 millioner kroner til sammen. Det omfatter take away, matvarer, matlagingskurs, guidede, kulinariske reiser til India, cateringvirksomhet og mye annet.

Konsulentsønn

– Vi ønsker ikke å selge hele bedriften, men vi er kommet til at det er bedre å eie litt av noe som blir stort enn å prøve å løse alle problemer selv, sier Ayush Kumra (28), styremedlem i MasalaMagic og sønn av Niru.

Han er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og har de seneste to årene vært konsulent i PA Consulting.

– Bedriften er som en datter for meg. Men nå er hun 16 år og lovlig, så da er det greit å se etter en partner, sier Niru Kumra.

Mor og sønn beskriver en bedrift som startet som en hobby, og der familiemedlemmene ble sendt ut tidlig og sent for å jobbe.

Har fått inn styreproffer

De seneste årene er imidlertid driften blitt profesjonalisert. Blant annet er budsjetter kommet på plass.

– Vi har fått bedre driftsrutiner og outsourcet lagerholdet. I tillegg har vi lykkes med nye produkter som nanbrød, sier Ayush Kumra.

– Kort og godt kommer mye av økte lønnsomheten av systematisk produktutvikling og tilpasning av sortimentet til mattrender, i tillegg til mye bedre distribusjon samt rullering av varene, legger han til. 

Inn i styret har matgründerne fått personer med detaljhandel- og merkevareerfaring.

* Jon Fredø, daglig leder i Mvh, tidligere sjef i og Dinamo, samt bakgrunn fra Aftenposten, Storebrand og Wikborg Rein.

REKLAMEMANN: Jon Fredø, tidligere sjef i Dinamo. Foto: Twitter

* Bjarne Lervik-Mørck, tidligere markedsdirektør i Salmon Brands, selskapet bak Salma-laksen. Har tidligere vært i Orkla, Tine og Mondelez.

Konkurrerer med Toro og Santa Maria

For 2019 er prognosen 12 prosent økning i omsetningen og et samlet driftsresultat på 8 prosent.

MasalaMagic

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter7,86,2
Driftsresultat0,0−0,5
Resultat før skatt0,0−0,5
Årsresultat0,0−0,5
Eiere: Nirupma Kumra og Sunil Kumar Kumra gjennom Niru Kumra Holding.

– Hvor fornøyde er dere med lønnsomheten?

– Frem til nå har det ikke vært noen lønnsomhet. Vi har nesten bare gått med underskudd siden vi startet. Men det vil endre seg nå som vi får skalaeffekt på innkjøpene, samtidig som mange av utgiftene vil ligge fast, sier Ayush. 

Masalamagic Inspirasjon og Event

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter2,41,7
Driftsresultat0,1−0,1
Resultat før skatt0,1−0,1
Årsresultat0,0−0,1
Eiere: Nirupma Kumra og Sunil Kumar Kumra gjennom Niru Kumra Holding.

– Da sikter jeg til kostnader til administrasjon, regnskap, IT og annen infrastruktur, legger han til. 

Orkla med sine Toro- og Saritas-serier er én konkurrent. Andre er Santa Maria og Haugen-Gruppen med Patak’s.

Santa Maria selges i 25 land, og er del av det finska matkonsernet Paulig. Orkla har 18.000 ansatte og er et av lokomotivene på Oslo Børs.

STYREMEDLEM: Bjarne Lervik-Mørck fra selskapet bak Salma-laksen. Foto: MasalaMagic

– Det er store konkurrenter, men vi har vokst bra likevel. Det er ingen tvil om at bedriften har et stort potensial i årene som kommer. Indisk mat er en av de raskest voksende kategoriene i norsk dagligvare. Selv om volumet er lite, treffer det bra på flere sterke forbrukertrender, sier Ayush Kumra.

– Jeg er selv vegetarianer, og alle produktene våre er veganske. Vi bruker heller ikke tilsetningsstoffer eller melk, og med unntak av nan-brødene lager vi kun glutenfrie produkter, sier Niru Kumra.

HAR JOBBET I 16 ÅR: Niru Kumru startet det som skulle bli MasalaMagic i 2013. Bak sønnen Ayush Kumra. Foto: Anders Horntvedt

Produktene lages ved en fabrikk i den indiske delstaten Gujarat, som ligger sørvest i India.

– Råvarene høstes rett ved fabrikken. Det sikrer ferske produkter, reklamerer Ayush Kumra.