Kid åpner ny flaggskipbutikk i Bogstadveien

Konsernsjef Anders Fjeld i Kid har vært på utkikk etter butikklokaler i Bogstadveien i mange år. Nå har han fått kloen i 500 kvadratmeter nederst i handlegaten.

MANGE ÅRS LETING OVER: Kid Interiør åpner en ny butikk på 500 kvadratmeter i Bogstadveien mot slutten av november.  Foto: Kid
Handel

Mot slutten av november åpner interiørkjeden Kid en butikk på 500 kvadratmeter i den nederste delen av Bogstadveien.

– Det er et viktig handelsområde som vi har sett på i mange år, men det er først nå vi har funnet et lokale som både var stort nok og hadde den helt riktige beliggenheten. Om noen år tror vi at dette kan bli en stor Kid-butikk målt i omsetning, sier Kid-sjef Anders Fjeld.

Bogstadveien er, etter Karl Johans gate, Oslos mest besøkte handlegate med over 3.500 fotgjengere i timen og rundt 250 butikker.

– Mange flytter til og fra området og det er få interiørbutikker, noe som gjør at det er et godt markedsgrunnlag. Samtidig vil åpningen være positivt for andre butikker i Bogstadveien fordi mange i dag drar til andre steder for å få varene Kid tilbyr, sier Fjeld.

– En styrke

Hos Anvil Asset Advisors, som forvalter eiendommen, er Nils Christian Fixdal glad for at Kid blir ny leietager. Tidligere i år flyttet kleskjeden Brandy & Melville inn i eiendommen, mens den danske butikksuksessen Normal hadde åpning i nabobygget Bogstadveien 1 tidligere i høst. 

– Etter et par krevende år i forbindelse med veiarbeid mellom 2013 og 2015 ser vi at Bogstadveien er tilbake for fullt med flere spennende nyetableringer innenfor retail, mat og drikke, sier Fixdal.

Et bilfritt sentrum kan ha blitt en styrke for Bogstadveien som handlegate, mener han. 

– Dette gjelder særlig eiendommen hvor Kid flytter inn ettersom det ligger et parkeringshus vegg-i-vegg. Det er også mulig å anta at handlende fra Oslo vest og Bærum nå foretrekker å reise til Majorstuen enten med kollektivtransport eller med bil siden det fortsatt er gode parkeringsmuligheter der, sier Fixdal.

Ønsker få nyåpninger

Kid har fra før 13 butikker i Oslo, hvor de nærmeste til Bogstadveien ligger i Kirkeveien og Pilestredet. I fjor økte interiørkjeden omsetningen med 6 prosent, og i første halvår lå veksten på 11 prosent. Til sammen eier Kid 143 butikker, men Anders Fjeld ønsker ikke å åpne så mange nye butikker.

– I 2019 var planen å åpne på CC Vest og Xhibition Shopping i Bergen sentrum. Muligheten i Bogstadveien var veldig attraktiv, og derfor valgte vi å åpne en tredje butikk her. Historisk har Kid gjort kloke beslutninger og gode analyser, noe som gjør at vi dekker store deler av Norge. Fremover ønsker vi å ha fokus på å pusse opp og relokalisere, i tillegg til noen få nyetableringer, sier han.

Mandag ettermiddag ble Kid-aksjen handlet til 47,80 kroner. De tre seneste årene har interiørkjeden gitt aksjonærene en avkastning på 82 prosent. Ifølge konsensusestimater innhentet av Factset, prises Kid til 9,88 ganger forventet inntjening i 2019 med en direkteavkastning på 7,42 prosent.