Anton Sport-sjef Morten Borgersen varsler femte år på rad med rekord

De store sportskjedene taper, men Anton Sport har rekordvekst. Morten Borgersen tror på ny rekord for både topplinje og resultat også i år.

Fem på rad: Anton Sport-kjeden har kanonvekst, og daglig leder Morten Borgersen tror på ny resultatrekord i år.  Foto: Jørgen Hyvang
Handel

I tredje kvartal sank omsetningen for landets sportsbutikker med 3,7 prosent, viser tall fra Norsk Sportsbransjeforening.

I skyggen av de største kjedene har Anton Sport sterk vekst. Kjeden, som består av 18 butikker, inngår i Sport 1-kjeden, som igjen kontrolleres av Bjørn Rune Gjelsten. De to siste kvartalene har gitt henholdsvis 10 og 17 prosent omsetningsvekst.

Noe av veksten skyldes åpning av nye butikker og oppkjøpet av Milslukern, men selv korrigert for dette, er utviklingen langt sterkere enn for gigantene i bransjen.

Lover rekord igjen

Daglig leder Morten Borgersen tror på vekst også i inneværende kvartal.

«Vi har hatt tidenes beste oktober, med tosifret vekst, og en flying start i november», skriver han i en epost til Finansavisen.

«Jeg ser ingen tegn til at den positive utviklingen ikke skal fortsette. Vi har hatt “all time high” på topp- og bunnlinje i fire år. Etter 2019 blir dette til fem år på rad», varsler han.

Borgersen hevder å bruke lite tid på å gruble over konkurrentene, men mener bransjen er overetablert og «kun fokuserer på pris»:

«Da er det naturlig at veksten til slutt stopper opp».

Av samme grunn tror han det vil være et sprik mellom prisorienterte kjeder og «high-end»/spesialistbutikker.

Overetablering, nedgradering

Bransjen sliter med overetablering og svake resultater.

Denne uken nedgraderte SpareBank1 Markets XXL-aksjen til «selg» på grunn av de aggressive salgskampanjene med store rabatter i bransjen.

Sliter: XXLs konsernsjef Tolle Grøterud og styreleder Øivind Tidemandsen har måttet tåle 33 prosent kursfall og tapte markedsandeler i år. Foto: Iván Kverme

Analytikerne regner med fortsatt overkapasitet og store varelagre som må dumpes til nedsatt pris.

For kort tid siden varslet XXL også om behov for å heve prisene etter den massive kronesvekkelsen over lang tid. Selskapet rapporterte dessuten om tilnærmet null vekst i nettsalget i tredje kvartal.

Ikke helt på G

Disse problemene er likevel små sammenlignet med hva G-Sport- og G-Max-butikkene har opplevd. Etter vedvarende svak utvikling, ble kjeden i august lagt ned, og butikkene skal innlemmes i Intersport-kjeden.

Borte: Denne G-Sport-butikken på Ullevål Stadion og samtlige andre G-Sport-butikker blir enten innlemmet i Intersport eller nedlagt. Foto: Jørgen Hyvang

Kollapsen for G-Sport og G-Max indikerer også problemet med fallende marginer som hele bransjen sliter med, har SpareBank1 Markets-analytiker Øyvind Mossige understreket overfor Finansavisen.

Gresvig bekreftet nylig til DN at det pågår ekstraordinært rydde- og lagersalg i forbindelse med rebranding til Intersport. Dermed er bransjen i salgsmodus lenge før Black Friday-kampanjene.

– Hva merker dere til store rydde-/lagersalg, blant annet i forbindelse med G-sport-rebrandingen og svake tall fra XXL?

«Jeg registrerer at både XXL og G-Sport har overfylte varelagre, og tror at de skal selge mye av dette til fulle priser. Det påvirker Anton Sport i liten grad, da våre kunder ønsker kvalitet, service og nyheter», svarer Borgersen.

g-sport
anton sport
xxl
morten borgersen
sport og fritid
gresvig
sport1
bjørn rune gjelsten
Nyheter
Handel