Et helt år i fall

Sportsbransjen har fire kvartaler på rad med synkende omsetning. Det viktige fjerdekvartalet kan likevel bli bra, håper bransjeforeningen.

Historisk fall: Men Trond Evald Hansen, adm. direktør i Norsk Sportsbransjeforening, håper på løft før jul Foto: Sverre Chr. Jarild/Lysbordet
Handel

– Dette er fjerde kvartal på rad med nedgang?

– Ja, og det har aldri før skjedd i sportsbransjen, sier Trond Evald Hansen, adm. direktør i Norsk Sportsbransjeforening om bransjestatistikken, som viser at tredje kvartal endte ned 3,7 prosent.

– Vi ser hvordan kundenes kanalvalg er i stor endring. Kjedene taper markedsandeler, og særlig til nett og outlet, sier han.

Hansen peker samtidig på at utviklingen fortsatt er langt bedre i Norge enn i øvrige Europa.

Håper på julesalget

I år gjenstår kun fjerde kvartal, som er det suverent viktigste kvartalet for bransjen.

Hansen krysser fingrene for tidlig snøfall, og viser til forventninger om godt salg av pulsklokker, hodelykter og sportsbriller. Fortsatt er det trolig også vekst for felleski og randonée-utstyr.

– Hvis vi forutsetter samme vær som i fjor, tror du da på vekst eller tilbakegang i fjerde kvartal?

– Været er utrolig avgjørende, men hvis vi forutsetter samme vær som i fjor, har jeg tro på ganske gode tall. Det er utrolig mye varer til gode priser tilgjengelig og så store varelagre, at fjerde kvartal kan bli bra.

– Bra i volum, men kanskje ikke i verdi?

– Kanskje ikke, men topplinjen er ikke helt gal. Sport står sterkt i Norge. Himmelen er selvsagt ikke skyfri, men fjerde kvartal behøver ikke bli dårlig.

Nett og outlet opp

Det som er av vekst innen sportsbransjen står netthandelen og «outlet»-butikkene for. Kjeden Sport Outlet økte omsetningen med 41 prosent i fjor. Rene nettbutikker økte med 19 prosent.

Sportsbransjeforeningens tall viser at outlet i 2018 hadde en markedsandel på 15 prosent, mens rene nettbutikker hadde 10 prosent.

– Får vi et skille, hvor lavprisorienterte kjeder vil slite vedvarende, mens spesialistbutikker og kjeder som ikke konkurrerer like hardt på pris klarer seg?

– Det er ikke så enkelt. Over tid har for eksempel XXL fått til sin nettsatsing, og det er ikke mer enn ett år siden kjeden dundret frem. Husk at de tjente over en halv milliard kroner i fjor, sier Hansen.