Tror netthandelskam kommer snart

Nordea-topp Thomas Due kjøpte en liten metalldings på nett, og fikk tilsendt en kjempekasse med masse papp, isopor og foringsplast. – Jeg ble litt himmelfallen, sier han.

FORSKREKKET NETTHANDLER: – Netthandelskam må inn i ordbøkene, når vi har skam for alt mulig annet, sier Thomas Due, leder for utlån til næringseiendom i Nordea.

– Jeg kjøpte nylig noe så teit som et stativ til å henge avfallsekker på nettet. Jeg skulle samle løv i hagen. Det er en liten metalldings, men jeg fikk en kjempekasse med masse papp, isopor og foringsplast. Jeg ble litt himmelfallen, sier Thomas Due.

Når han ikke kjøper avfallsposestativer, er han leder for utlån til næringseiendom i Nordea. På Hegnar Medias eiendomskonferanse forrige fredag, kom han med et hjertesukk om at vi snart trolig vil få begrepet «netthandelsskam», med tanke på all annen skam vi omgir oss med.

Netthandelskam må inn i ordbøkene, når vi har skam for alt mulig annet
Thomas Due, Nordea

Fredag var en av årets store shoppedager med Black Friday, og netthandelen gikk varm. På Elkjøps hjemmeside ble kundene kl. 10 møtt av en melding om at kapasiteten var sprengt.

– Når jeg ser på alle budbilene som kjører frem og tilbake på fossilt brennstoff, kan ikke det være spesielt miljøvennlig. Det er også skrekktall på hvor mye som returneres av spesielt klær kjøpt på nett. Summen av alt dette tenker jeg på et tidspunkt må gi ekstremt dårlig samvittighet en eller annen dag. Netthandelskam må inn i ordbøkene, når vi har skam for alt mulig annet.

– Tre ganger så mye areal

Han var nylig på en konferanse der en representant for Prologis, verdens største logistikkeiendomsselskap, snakket om arealbruken.

– Han sa at en netthandelkunde bruker tre ganger så mye lagerplass som en som handler i butikk eller på kjøpesenter. Det er mer behov for fysisk lagring ved at produktene plasseres i hyller i stedet for at det kjøres en pall med varer til et kjøpesenter, sier Due.

NETTSIDEN KNAKK: Det var en dårlig start på Black Friday for Elkjøps nettkunder. Foto: Elkjøps hjemmeside kl. 10 fredag.

De som følger med i eiendomsbransjen vet at de par siste årene har nettopp logistikkeiendommer steget kraftig i verdi mens kjøpesenterselskaper har mistet attraktivitet.

Under eiendomskonferansen forrige fredag viste adm. direktør i Pangea Property Partners, Bård Bjølgerud, en oversikt over nordiske børsnoterte eiendomsselskaper. Den viste at mens handelseiendomsaksjer hadde lagt på seg 14 prosent siste to år, var logistikkeiendom-aksjer opp hele 132 prosent.

En netthandelkunde bruker tre ganger så mye lagerplass som en som handler i butikk eller på kjøpesenter
Thomas Due, Nordea

Takker nei til netthandelskam

– Netthandelskam er ikke et begrep vi trenger. Det har gått inflasjon i å hekte skam på alt som har negative effekter for miljøet, sier nestleder i Framtiden i våre hender, Christoffer Ringnes Klyve.

– At folk reflekterer over effekten av det de holder på med og at det kan gi dårlig samvittighet og endret adferd, er positivt, men skam er overbrukt, sier han.

– Når det er sagt er det et stort problem tilknyttet netthandel overemballering. En kollega fortalte nylig at hun hadde kjøpt luer på nett, og de kom i to lag plast for så å være pakket inn i en emballert konvolutt. Luene hadde nok klart seg helt fint uten så mye, men sånn blir det når alt skal fraktes i små enheter, sier Klyve.

NOK SKAM: Nestleder i Framtiden i våre hender, Christoffer Ringnes Klyve. Foto: Framtiden i våre hender.

Han mener at returproblematikken er mer sammensatt og vanskeligere å si like mye sikkert om.

Netthandelskam er ikke et begrep vi trenger
Christoffer Ringnes Klyve, Framtiden i våre hender

– Utslipp fra transport på grunn av netthandel er jo økende, og isolert sett er det negativt. Hvis mer netthandel gjør at kjøpesentre blir lagt ned, kan man få mindre bilkjøring til slike og lavere arealbruk. I tillegg slipper man å varme opp store bygninger, så det er ikke sikkert det er et så veldig galt miljøregnskap med netthandel, men jeg har ikke sett en systematisk analyse, sier han.

– Jobbes med løsninger

– Det er viktige forhold som bransjen jobber mot for å være best på bærekraft, blant annet jobbes det mye med emballasjeløsninger for å få dem smarte, sier Gerhard Anthun, leder for e-handel i Virke, hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen.

– JOBBES MED EMBALLASJELØSNINGER: Gerhard Anthun, Virke. Foto: Stian Schioldborg

– Hvis det er slik at varer som returneres ikke kan selges videre, blir det helt feil, sier han.

– Hvor mye av det som selges på nettet returneres, og hvor mye skrotes etter kunden har sendt det tilbake?

– Det er ikke lett å få ut returprosenter fra selskapene, men mange firmaer har høy retur, det ligger i kalkylene deres. Spørsmålet er hvordan de gjør det smartest mulig.

Han nevner blant annet at det jobbes med at emballasjen kan brukes om igjen når det kommer returnerte varer.

– På sikt vil kunstig intelligens, AI, bli brukt for å sørge for at kundene bestiller riktige varer.

Han mener at problematikken rundt klær ikke er av ny dato.

– Det har du hatt siden tidenes morgen. På åttitallet kunne kjøpe klær på postordre fra for eksempel H&M eller Ellos. Da bestilte man to eller tre par sko eller ulike størrelser av yttertøy for å være sikker på at man fikk ett som passet, og så sendte man resten tilbake. Spørsmålet er hva som skjer med de returnerte varene.

Han mener at arealbruken for netthandel er vanskelig å sammenligne med ordinære butikker.

– De lokalene som er til netthandel ligger på andre steder enn kjøpesentre, men de har også en smart logistikk. I dag har du både rent online-salg og plukk-og-hent. I plukk-og-hent kjøper du på nettet, men henter fra butikk eller kjøpesenter, da går de om hverandre, sier han.