<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mills-familiens danske postei-imperium

Verdens største leverposteifabrikk ligger i Danmark og er norsk. Uten å skape de store overskriftene, har Heje-familien bygget opp et dansk påleggsimperium.

Publisert 20. des. 2019
Oppdatert 24. des. 2019
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1023 ord
FLAGGER IKKE: – Vi har ikke gått inn i Danmark med det norske flagget på brystet, sier Knut G. Heje, konsernsjef i Agra, som eier Mills. Foto: Anders Horntvedt

OSLO/ROSKILDE, DANMARK: Et lite stykke Norge ligger fire kilometer utenfor den danske festival- og domkirkebyen Roskilde. Lukten i nabolaget avslører hva som produseres inne i murbygningen.

– Dette er verdens største leverposteifabrikk, sier Kristian Kornerup Jensen (48), adm. direktør i Stryhns.

ET LITE STYKKE NORGE: Verdens største leverposteifabrikk ligger utenfor Roskilde i Danmark. Foto: Anders Horntvedt

Stryhns er eiet av næringsmiddelkonsernet Agra, som står bak merkevarene Mills, Delikat, Melange og Vita Hjertego'. Konsernet omsetter for litt over 4 milliarder kroner i år, tilhører Heje-familien, og har siden 1885 hatt base på Grünerløkka i Oslo.

Uten å skape de store overskriftene, har konsernet bygget opp et dansk påleggs- og leverpostei-imperium.

Innen fem år kan det være aktuelt å inkludere ett land til
Knut G. Heje, Agra

I 2019 omsetter Agra for 1,3 milliarder norske kroner i Danmark. Det utgjør rundt en firedel av omsetningen i Agra-konsernet.

Agra (konsern)

(Mill. kr) 2019* 2018
Driftsinntekter 4.125 4.030,6
Driftsresultat 373,6
Resultat før skatt 395 374,9
Årsresultat 284,2

* Prognose.

Startet med et nei

Opprinnelsen til Heje-familiens skandinaviske ekspansjon ligger i Norges nei til EU i 1994.

– Det norske markedet er lite, og da vi fikk tollmurer mot EU var det en opplagt strategi å se etter ekspansjonsmuligheter i nabolandene, sier Knut G. Heje (69), konsernsjef i Agra.

Kapital rangerer ham som Norges 122. rikeste, med en formue på 2,3 milliarder kroner.

Første oppkjøp utenlands kom i Sverige i 1996. Deretter fulgte kjøpet av danske Graasten i 2003, og fem år senere kjøpte Agra Stryhns.

Bortsett fra K-Salat, som ble kjøpt av Orkla, har alle oppkjøpene vært familiebedrifter.

Oppkjøp i Danmark

År Selskap Produkter
2007 Graasten Salater blir et 100 prosent eid datterselskap i Agra-konsernet.

Kjølte sauser og majonessalater

2008 Agra overtar Stryhns og fusjonerer med Graasten Salater til Stryhns AS, som virksomheten heter i dag. Leverpostei
2015 Kjøper Royal Leverpostei og Slagtermester Andersen. Pølser
2016 Kjøper Jensens Køkken. Kjølte sauser
2017 Kjøper K-Salat. Majones, sauser, o.l.

– Mange bedrifter har en sterk kultur, og familiebedrifter kanskje oftere enn andre. Denne sterke kulturen er viktig å forstå, særlig når man skal slå sammen selskaper. Da har det ofte vært en fordel å komme fra en familiebedrift selv, siden vi har evigheten som perspektiv, sier Heje.

I alt er seks tradisjonsrike bedrifter i Danmark nå samlet i ett: Stryhns A/S. 

– Vi er stolte over det vi har fått til i Danmark, sier Heje.

85 % kjøper leverpostei

I Danmark er ikke leverpostei noe hvilket som helst pålegg.

– 85 prosent av husstandene i Danmark har leverpostei i kjøleskapet til enhver tid. 55 prosent av danskene kjøper Stryhns-postei jevnlig. Det er egentlig ganske utrolig, sier Kornerup Jensen.

IKKE ET HVILKET SOM HELST PÅLEGG: – 85 prosent av husstandene i Danmark har leverpostei i kjøleskapet til enhver tid, sier Kristian Kornerup Jensen, adm. direktør i Stryhns. Foto: Anders Horntvedt

Han har tatt et dypdykk i tallmaterialet og slår fast at: 

* Det smøres 11,4 millioner matpakker i Danmark ukentlig.

* 2,8 millioner av dem er med leverpostei.

* 1,5 millioner av dem er med Stryhns leverpostei.

* I tre av fire tilfeller spises leverposteien kald. I 18 prosent av tilfellene er den lun.

* Stryhns er på topp fem blant de mest kjente matvarene i Danmark, hvis man holder drikkevarer utenfor. Zendium tannkrem, Kærgaarden smør og Buko smøreost er andre store merker.

* Salget av leverpostei er imidlertid på vei ned. Volumet har falt 1 prosent årlig de seneste årene.

– Det møter vi gjennom å bruke merkevaren og fylle den med nytt innhold. Vegetar og økologi er sterke trender i Danmark, sier han.

BRUKER STRYHNS-MERKET: Vegetar og økologi er sterke trender i Danmark. Foto: Anders Horntvedt

Han viser frem Stryhns Grøntsagspostej, som ble lansert i august 2018. Den er basert på purre, blomkål, hvitkål, belgfrukter og krydder.

– Markedsfolkene snakker sammen

Tidligere i høst fikk denne posteien en norsk fetter under merket Vita Hjertego'. I tillegg rullet Mills ut den plantebaserte påleggsserien Plantego', som har kikerter, rødbeter, avokado og paprika som ingredienser.

Sammenfallet i tid er ikke tilfeldig.

– Markedsfolkene våre snakker sammen. Det som fungerer i ett land, kan fungere i et av de andre, men da med en lokal vri, sier Heje.

– Vi har ikke gått inn i Danmark med det norske flagget på brystet. Vi har ingen ønsker eller ambisjoner om å endre danske preferanser eller smaker. Matvarer bygger på lokal tradisjon og lokale smaker, og den oppskriften følger vi til siste desimal, legger han til.

Leverposteimerket Stryhns finnes også i norske dagligvarekjeder. Den produseres i Drammen på norske råvarer, og etter dansk oppskrift.

På grunn av tollreglene er det imidlertid ikke lønnsomt for Agra å eksportere leverpostei og andre kjøttprodukter til Norge fra EU-landene Sverige og Danmark.

– Hvilke stordriftsfordeler ligger det i å drive virksomhet i tre land?

– Vi samler konsernfunksjonene ett sted, og det er ikke uvesentlig. I en oppkjøpssituasjon er det dessuten en fordel med en sterk kapitalbase, sier Heje.

Siden 2014 har Agra-konsernet hatt en gjennomsnittlig resultatmargin på 11 prosent. I samme periode har resultatet før skatt ligget mellom 367 og 564 millioner kroner pr. år.

I 2019 ligger omsetningen an til å øke med 2,5 prosent, mens resultatmarginen holder seg på 2018-nivået.

Vurderer nye oppkjøp

Flere kjente, norske bedrifter har forsøkt seg i Danmark uten å lykkes. 

NorgesGruppen la ned den danske Kiwi-kjeden etter tap i hundremillionersklassen og Posten har satset på Bring og tapt stort. 

IT-selskapet Atea hadde en stund suksess i Danmark, men fikk i fjor en dom på 10 millioner kroner for bestikkelser.

– I hvilken grad har dere planer om nye oppkjøp?

– Vi kommer til å kjøpe nye virksomheter, men hvor fort det vil skje, vil jeg ikke si noe om. Først og fremst ønsker vi å skape organisk vekst, dernest vil vi supplere den virksomheten vi allerede har. Helt nye områder går vi ikke inn på uten videre.

– Vi har god oversikt over hvem som eier hva i de tre landene vi opererer i, og eventuelle selgere vet at vi har null gjeld og relativt gode økonomiske resultater.

– Planlegger dere ekspansjon utenfor Skandinavia de nærmeste fem årene?

– Innen fem år kan det være aktuelt å inkludere ett land til, men vi har ingen konkrete planer, svarer Heje.

– Hvilke mørke skyer ser du i horisonten?

– Utfordringer, kaller jeg det. Først og fremst jobber vi i et marked med lav vekst. Det møter vi gjennom gode oppkjøp, innovasjon og organisk vekst.