Thomas Patay blir sjef i Rebel Group

Tidligere Vingruppen-topp Thomas Patay skal lede den nye vinimportøren Rebel Group. Egne merkevarer blir hovedfokuset for nykommeren.

PATAY OG MELGAARD FLYTTER INN: Thomas Patay er ny sjef i vinselskapet Rebel Group. Her pakker han ut et Bjarne Melgaard-maleri sammen med sine nye kolleger Marianne Tyldum Friis og Geir Henning Eikeland. Maleriet eies av Eikeland (bakerst). Foto: Eivind Yggeseth

Thomas Patay var i en årrekke direktør for vin i Arcus. Da Arcus’ vin- og brennevinsimportører som Vinordia, Arcus Wine Brands, Symposium Wines og Excellars i 2014 ble samlet i ett selskap, Vingruppen, ble Patay adm. direktør i selskapet.

Høsten 2018 sa Patay opp sin stilling i Vingruppen, og ved årsskiftet 2018/19 hadde han sin siste arbeidsdag. Mange i vinbransjen lurte på hvor han ville ta veien når ett års karantenen var over. Nå blir Patay daglig leder i vin- og brennevinsimportøren Rebel Group, som ble etablert sommeren 2019.

– Jeg vurderte lenge å starte noe på egen hånd. Så kom Geir Eikeland løpende og fortalte om Rebel Group. Kunnskapen, energien og mulighetene i selskapet gjorde at jeg fikk lyst til å være med. I tillegg er menneskene i Rebel Group noen jeg trives sammen med, sier Patay.

– Etter å ha jobbet i mange år i et stort selskap er det dessuten spennende å være med på å skape noe nytt, fortsetter han.

Kolleger med Arcus-bakgrunn

Rebel Group eies av tidligere Excellars-eier Geir Henning Eikeland og Rolf Kragerud, som har bakgrunn som Business Developer i Arcus. I tillegg har de fått med seg Marianne Tyldum Friis, Tølløv Foss Heggem og Ivan Abrahamsen, som alle har en bakgrunn fra Arcus.

– «Rebel» høres litt opprørsk ut. Burde Arcus skjelve i buksene når såpass mange tidligere Arcus-ansatte tar opp kampen om vinprodusentene?

– Arcus er den største aktøren i bransjen, så jeg tror ikke de er så bekymret. Enkelte produsenter har sikkert lyst til å jobbe med oss som importør, men vi skal i første rekke fokusere på å bygge opp egne merkevarer, sier Patay.

– Navnet «Rebel» betyr ikke at vi skal slåss og være slemme, men at vi skal gjøre ting på en annerledes måte. Vi skal identifisere behov i markedet eller skape behov, og så finne produsenter som vil lage produkter sammen med oss. Når det gjelder agenturer skal vi operere respektfullt og ordentlig, supplerer Eikeland.

SKAL IKKE RAPPE PRODUSENTER: – Vi skal i første rekke fokusere på å bygge opp egne merkevarer, sier Rebel Group-sjef Thomas Patay. Foto: Eivind Yggeseth

Egne merkevarer er mest lønnsomme

I november i fjor lanserte Rebel Group sin første egne merkevare, NKVO, som står for Nå Koser Vi Oss. Det er en økologisk rødvin fra Piemonte, som nå er inne i sortimentet i rundt 50 Vinmonopol-butikker.

– Det er innen egne merkevarer de hyggelige marginene ligger i vår bransje. Det er ikke mange som tjener gode penger på agenturer. Egne merkevarer kan dessuten ikke overtas av andre importører, sier Patay.

Det er innen egne merkevarer de hyggelige marginene ligger i vår bransje
Thomas Patay

Eikeland har tidligere vist at han kan treffe den norske ganen med sine viner. Mens han eide Excellars skjøt Eikeland gullfuglen med «folkevinen» Doppio Passo, som i en årrekke var Vinmonopolets mest solgte vin. 

I tillegg til NKVO har Rebel Group i dag Champagne Mailly og den tyske produsenten Pflüger i sitt sortiment.

EGEN MERKEVARE: Den italienske rødvinen NKVO fra Rebel Group ble lansert i november i fjor. Foto: Rebel Group

Vinn eller forsvinn

– Skal Patay inn på eiersiden i Rebel Group?

– Det ligger i kortene. Thomas hadde nok ellers ikke hatt lyst til å jobbe for oss. Vi kan ikke tilby de samme betingelsene som Arcus, sier Eikeland.

– Hvor er Rebel Group om fem år?

– Man skal være litt forsiktig med å svare på slikt, ler Patay.

– Om fem år er vi enten veldig store eller så er vi borte. Vi har ikke ambisjoner om å havne «midt på treet», og vi har tro på at dette blir en suksess, fortsetter han.

Rebel Group favner datterselskapene Rebel Spirits (ledes av Ivan Abrahamsen), Rebel Brands og Rebel Agency.