<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Farmasiet trår på gassen

Eierne har åpnet lommeboken, og Farmasiet forventer kraftig vekst fremover. Lønnsomt kommer nettapoteket likevel ikke til å bli før tidligst i 2024.

    Publisert 23. jan. 2020 kl. 20.49
    Oppdatert 24. jan. 2020 klokken 21.17
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 647 ord
    VERDANE INN SOM NY EIER I FJOR: – Transaksjonen tok litt tid, og vi slapp derfor gasspedalen i en periode før vi tråkket den inn igjen i fjerde kvartal i fjor. Omsetningen i 2019 landet derfor bare på 160 millioner, sier daglig leder Hans Kristian Furuseth i Farmasiet Foto: Veronica Mahiques

    Det norske apotekmarkedet beløper seg til rundt 25 milliarder kroner på årsbasis. I dette markedet har nettapoteket Farmasiet tatt kampen opp mot gigantene Apotek1, Vitus og Boots, som samlet har godt over 90 prosent markedsandel.

    – Dette er litt av en Askeladd-historie. Det er en stor gjeng vi går mot. De tre er eid av store, internasjonale konsern, de eier også grossistene og de har sterk innflytelse på Apotekforeningen, som i utgangspunktet skal være uavhengig, sier Hans Kristian Furuseth, daglig leder i Farmasiet.

    – Og hvordan skal Askeladden klare seg oppi alt dette?

    – Vi har vesentlig lavere priser enn de øvrige, og vi er de eneste med norske eiere. Våre eiere tenker langsiktig, og de stiller ikke krav til utbytte. I tillegg er kundene fornøyd med vår service. Vi kom på tiende plass i Norsk Kundebarometer i fjor, og ble dessuten kåret til Årets Apotek.

    Eser ut med reseptfri Viagra

    Farmasiet ble startet som Komplett Apotek i 2014. Året etter begynte selskapet å selge produkter, og i 2016 startet salget av reseptbelagte produkter. I fjor sommer kom oppkjøpsfondet Verdane inn på eiersiden, slik at Farmasiet nå eies 50/50 av Canica og Verdane. Eierne har lovet å spytte inn 100 millioner kroner.

    – Under halvparten av befolkningen vet at man kan kjøpe reseptbelagte produkter på nett. Vi er den eneste utfordreren på nett, så dette må vi derfor gå ut og fortelle. Vi skal bruke mye penger på markedsføring, sier Furuseth, som melder om salgsrekorder måned for måned siden oktober i fjor.

    – Vi er blitt mer aktive og synlige i markedet. I midten av desember i fjor kom dessuten produktet Viagra reseptfri. Det har vi solgt store mengder av, og på nettopp dette produktet vil jeg anslå at vi har en markedsandel på mellom 40 og 50 prosent, sier Farmasiet-sjefen.

    – Det største for dere er kanskje produkter folk synes det er litt pinlig å kjøpe i et fysisk apotek?

    – Det er klart at diskresjon er en viktig bit, og netthandel er perfekt i så måte. Produkter som Viagra og P-piller er derfor viktige bidragsytere for oss, men vår største kundegruppe er småbarnsforeldre som vil spare tid.

    SELGER BRA PÅ NETT: Reseptfri Viagra er en storselger for Farmasiet. Foto: Veronica Mahiques

    Tråkket på gassen i fjor høst

    I 2018 omsatte Farmasiet for 130 millioner kroner. Målet er å bikke 1 milliard i 2023.

    – Transaksjonen der vi fikk Verdane inn som ny eier tok litt tid, og vi slapp derfor gasspedalen i en periode før vi tråkket den inn igjen i fjerde kvartal i fjor. Omsetningen i 2019 landet derfor bare på 160 millioner, forteller Furuseth, og legger til at det er innen reseptbelagte produkter han forventer sterkest vekst fremover.

    – Og i 2023 regner dere med å ha kapret rundt 4 prosent av totalmarkedet?

    – Ja, det mener vi er mulig. I Sverige har nettapotekene en markedsandel på ti prosent. Det største av disse, Apotea, omsetter for 2-3 milliarder på årsbasis.

    I perioden 2016 til 2018 tapte Farmasiet til sammen nærmere 70 millioner kroner.

    – Det ble tap også i 2019, og i 2020 kommer vi til å gå med enda større underskudd. Vi ser nok ikke overskudd før i 2024. Vi investerer først i den beste apoteksopplevelsen, så investerer vi i vekst og så skal vi oppnå profitt, sier Furuseth.

    Da «Last mile»-tjenesten Porterbuddy gjennomførte en emisjon i fjor, valgte Farmasiet å investere i selskapet. Porterbuddy har utviklet en plattform for logistikk og digital handel.

    – Porterbuddy er et spennende teknologiselskap som kan bidra til at netthandel tar av i Norge. Dette kan bli viktig også for at nettapotek skal bli stort i Norge, sier Furuseth.

    Farmasiet

     

    *Etablert som Komplett Apotek i 2014.

    *Begynte å selge produkter i 2015. Året etter startet salget av reseptbelagte produkter.

    *Sommeren 2019 kom Verdane inn på eiersiden. Selskapet eies nå 50/50 av Verdane og Canica (Stein Erik Hagen).

    *Byttet navn til Farmasiet i oktober i fjor.

    *Omsatte for 160 millioner kroner i 2019.

    *Målet er å nå en omsetning på 1 milliard i 2023.