Rakettvekst for Kjell & Co i Norge

– Vi har stor tro på retail og fysisk handel, sier sjefen for Kjell & Co i Norge. Kjeden økte omsetningen med 26 prosent i fjor.

MYE NYTT: Lansering av «Klikk og Hent-tjeneste», kundeklubb og samme-dag-levering i Oslo bidro til vekst for Kjell & Company i Norge i fjor. Foto: KJELL & COMPANY
Handel

Svenske Kjell & Company etablerte sin første norske butikk  i 2015. Siden har salget av småelektronikk og mobiltilbehør økt kraftig år for år her til lands. 2018 ble avsluttet med et driftsresultat på 5,3 millioner kroner av en omsetning på 146,5 millioner. Omsetningsveksten var på 29 prosent i 2018, og det viser seg at veksten nesten ble like bra i fjor.

– Vi økte omsetningen med 26 prosent til i overkant av 185 millioner kroner i 2019. Veksten på sammenlignbare butikker var på 22 prosent, sier Caroline Hellsten, som leder Kjell & Co Norway.

Det ble åpnet fire nye butikker i fjor, og kjeden talte 19 butikker i Norge ved utgangen av 2019.

– Tre av butikkene åpnet sent på året, så de vil gi en fin effekt i 2020, sier Hellsten.

– Vi har stor tro på retail og fysisk handel. I 2020 håper vi å åpne ytterligere fem nye butikker. De to første åpner på Strømmen Storsenter og på Oasen i Haugesund, fortsetter hun.

90 prosent vekst online

Ifølge Hellsten er det flere årsaker til den fine veksten i fjor. I løpet av 2019 lanserte Kjell & Co en «Klikk og Hent-tjeneste», i tillegg til at en kundeklubb ble lansert. Denne har nå 77.000 medlemmer.

– Begge disse tilskuddene er blitt populære. I løpet av 2019 lanserte vi dessuten en ny nettside, i tillegg til at vi startet med samme-dag-levering i Oslo. Alt dette, kombinert med dyktige butikkmedarbeidere, har bidratt til veksten, sier Hellsten.

Sjefen for Kjell & Co i Norge har altså tro på fysisk handel, men det står ikke så verst til med den digitale handelen heller.

– Vi opplevde en vekst online på 90 prosent i fjor. Året før var veksten på 110 prosent, forteller hun.

– Hvilke forventninger har du til omsetningen i 2020?

– Det er litt tidlig å si noe om dette, men vi får en vekst også i år. I Sverige har vi lansert noe vi kaller «Låt Kjell göra jobbet», som er en installasjonstjeneste der vi kommer hjem til kunden. Planen er å lansere denne tjenesten i Norge i år, sier Hellsten.

NETTVEKST: – Vi opplevde en vekst online på 90 prosent i fjor, sier Caroline Hellsten, som leder Kjell & Co Norway. Foto: Kjell & Co Norway

Norge er hovedfokus

I tillegg til de 19 butikkene i Norge har Kjell & Co 105 butikker i Sverige. Selskapet vokste bra også på konsernbasis.

– Regnskapet er ennå ikke revidert, men totalt sett vokste vi med nesten 11 prosent i 2019. I 2018 omsatte vi for 1,7 milliarder svenske kroner, sier adm. direktør Eric Lundberg i Kjell & Co.

– I Sverige er vi nå landsdekkende, så vårt ekspansjonsfokus fremover er Norge. Vi skal årlig åpne minimum 5-6 nye butikker i Norge, fortsetter han.

Kjell & Co ble startet i 1988 av de tre brødrene Dahnelius og deres pappa Kjell. Familien Dahnelius eier fremdeles 24 prosent av aksjene, mens FSN Capital eier 71 prosent. Resten eies av ledelsen i selskapet.

LANDSDEKKENDE I SVERIGE: – Vårt ekspansjonsfokus fremover er Norge, sier adm. direktør Eric Lundberg i Kjell & Company. Foto: Kjell & Company
caroline hellsten
eric lundberg
fsn capital
elektronikk
Nyheter
Handel