Spesialpolet på Aker Brygge solgte 55.000 liter mindre vin i 2019

Vinmonopolets spesialbutikk på Aker Brygge opplevde en volumsvikt på 10,3 prosent i fjor. Nedgangen forklares med at andre pol i nærområdet «stjal» omsetning.

MISTET 55.000 LITER: Spesialpolet på Aker Brygge (bildet) selger både spesialprodukter og «vanlige» varer. Det var salget av øvrige varer som sank i fjor. Foto: Svein Lindin
Handel

Vinmonopolet har syv såkalte spesialpol, der vinelskere gjerne tilbringer flere netter i sovepose utenfor for å slippe inn når viner i begrenset opplag slippes.

Seks av Vinmonopolets syv spesialbutikker viste volumnedgang i fjor. Salget sank med 1,7 prosent.

– Ulik grad av netthandel, bompengeringer/kø og strukturelle utfordringer for ulike handelsbransjer kan være mulige forklaringer på dette. Spesialbutikkene ligger jo i store bykommuner og vil selvsagt være farget av denne utviklingen, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.

Nedgang på Aker Brygge

Ett av spesialpolene holdt tidligere til på House of Oslo, men da denne bygningen skulle rives, måtte polet flytte. I slutten av januar 2015 flyttet det inn i nye lokaler på Aker Brygge. Dette året stupte butikkens salg med 23 prosent i volum.

I årene som fulgte økte volumet jevnt og trutt, men ferske salgstall viser at fjoråret bød på et nytt og kraftig fall. Aker Brygge-polet solgte i fjor 476.000 liter. Det er en nedgang på 10,3 prosent fra året før. Polet omsatte for snaut 157 millioner kroner i fjor, mot drøyt 167 millioner i 2018.

– Skyldes svikten at butikken er preget av all byggeaktiviteten i området?

– Byggearbeid og graving i et område kan ofte slå negativt ut for omsetningen i en butikk. Når det gjelder salget for polet på Aker Brygge og nedgangen der i 2019, har jeg imidlertid større tro på andre forklaringer, sier Nordahl.

Han mener at nedgangen skyldes at et par av Vinmonopolets øvrige butikker i nærområdet har spist av markedet. Polet på Briskeby, som gjenåpnet helt på tampen av 2018, har en vekst på 250.000 liter i 2019, og polet på Paleet i Karl Johans gate økte salget med 75.000 liter.

– Mye av Briskebys salg tas fra Frogner, men mye hentes garantert også fra Aker Brygge. En del av Paleets liter hentes temmelig sikkert også fra Aker Brygge, all den tid butikkene bare ligger med cirka 500 meters avstand i Oslo sentrum, sier Nordahl.

VALGTE ANDRE POL I 2019: Kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet mener polene på Briskeby og i Paleet har kapret kunder fra Aker Brygge. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

Vekst for spesialvarer

Han understreker at samtlige spesialpol opplevde vekst i salget av spesialvarer i fjor.

– Aker Brygge solgte for eksempel drøyt 39.000 liter spesialprodukter i 2019, en vekst på 52 prosent fra året før. Stor interesse for både Burgund 2016 og Bordeaux 2016, som ble lansert i fjor, har nok bidratt til å aktivisere mye latent vininteresse, sier Nordahl.

Også noen «vanlige» Vinmonopolet-butikker i Oslo-området viste til dels kraftig nedgang i fjor. Både polet på Frogner og i kjøpesenteret Triaden på Lørenskog hadde en volumnedgang på rundt 23 prosent.

– Frogner mistet salg til Briskeby, som gjenåpnet på tampen av 2018 etter at butikken hadde holdt stengt en lengre periode på grunn av oppussing. Triaden på Lørenskog tapte omsetning til vårt nyåpnede pol på Metro kjøpesenter i Lørenskog, som ligger under to kilometer fra Triaden, sier Nordahl.

Vinmonopolet solgte totalt 82,6 millioner liter i 2019. Salget økte med 0,7 prosent eller snaut 600.000 liter målt mot 2018.

Vinmonopolets spesialbutikker

ButikkSalg 2019 (liter)Salg 2018 (liter)Endring
CC Vest, Oslo1.080.7841.097.599-1,5 %
Sandefjord771.790783.345-1,5 %
Hamar746.830753.545-0,9 %
Trondheim, Valentinlyst721.545726.548-0,7 %
Bergen, Valkendorfs gate645.615636.5781,4 %
Sandnes sentrum536.694538.755-0,4 %
Aker Brygge, Oslo475.828530.246−10,3 %
Sum4.979.0865.066.616-1,7 %
Kilde: Vinmonopolet
jens nordahl
vin
vinmonopolet
Nyheter
Handel