Change vokser på salg av dameundertøy

Undertøyskjeden Change reduserte antall norske butikker i fjor, men omsetningen økte likevel med over 20 prosent.

VOKSER VIDERE: – I første halvår av 2019/20 har vi hatt en omsetningsvekst på 15,5 prosent. Jeg er positiv til at denne trenden vil fortsette også andre halvår, sier adm. direktør Beate Higley i Change of Scandinavia Norway. Foto: Iván Kverme
Handel

Change of Scandinavia Norway selger undertøy, badetøy og nattøy for damer gjennom engrosavdelingen til enkeltstående butikker og via egne konseptbutikker. Omsetningen i regnskapsåret, som ble avsluttet 30. juni i fjor, endte på 131,2 millioner kroner. Det er en vekst på 20,6 prosent fra året før.

– Veksten skyldes blant annet ytterligere heving av kompetanse og service i butikkene, samt en kundeklubb som skaper lojale, og langsiktige kundeforhold. I tillegg har vi nå daglig oppfølging av butikkenes ledere og ansatte, sier adm. direktør og medeier Beate Higley i Change of Scandinavia Norway.

Hun legger til at omsetningen inklusiv franchisebutikkene endte på 146,6 millioner i 2018/19.

Tre franchisebutikker

Change har redusert antall franchisebutikker de siste årene. Ved utgangen av 2016/17 hadde kjeden 13 franchisebutikker, og ved utgangen av fjoråret var antallet redusert til fem.

– I dag har vi tre franchisebutikker. Vi har hele tiden inngått alle leiekontrakter selv, og aldri åpnet noen butikker vi ikke like gjerne ønsket å drive sentralt, forklarer Higley.

– Vi har konvertert fra franchise til egeneide butikker fordi franchisetagerne ikke har klart omstillingen som markedet nå krever. Lønnsomheten har ikke vært god nok, som følge av negativ eller lav omsetningsutvikling, fortsetter hun.

Ved utgangen av fjoråret hadde Change totalt 46 butikker i Norge. Det er to færre enn året før.

– Har dere nådd taket med hensyn til antall butikker i Norge?

– Nei, vi er fortsatt på utkikk etter lokaler.

Change of Scandinavia Norway*

(Mill. kr)2018/192017/18
Driftsinntekter131,2108,8
Driftsresultat5,54,3
Resultat før skatt4,93,8
Årsresultat3,73

*Avvikende regnskapsår, 01.07-30.06.

Vokser videre i år

Netthandel blir stadig viktigere for Change. I fjor genererte denne biten en omsetning på 6,6 millioner kroner; altså 4,5 prosent av totalomsetningen. For to år siden var nettandelen 2,8 prosent.

Driftsresultatet i Change of Scandinavia Norway endte på 5,5 millioner kroner. Driftsmarginen viste 4,2 prosent, mot 4 prosent året før.

– Jeg er fornøyd med den positive utviklingen i resultatet, og ser frem til å skape et enda bedre resultat i 2019/20. Så langt ligger alt til rette for det, sier Higley, som ser for seg videre omsetningsvekst i inneværende regnskapsår.

– I første halvår av 2019/20 har vi hatt en omsetningsvekst på 15,5 prosent. Jeg er positiv til at denne trenden vil fortsette også andre halvår.

Change of Scandinavia Norway eies med 75 prosent av danske Change of Scandinavia Holding, som i dag er representert i 15 land. Higley eier de resterende 25 prosentene via Higley Holding. Ved utgangen av 2018/19 hadde Change of Scandinavia Norway en egenkapital på 25,4 millioner kroner.

undertøy
Nyheter
Handel