Europris-aksjen falt tungt på gode tall

Kepler Cheuvreux-analytiker Markus Borge Heiberg synes Europris leverte en sterk kvartalrapport. Han tror kursfallet skyldes gevinstsikring og svakere vekst enn ventet.

GOD VEKST: Konsernsjef Pål Wibe i Europris viste frem en stekepanne under kvartalspresentasjonen på Felix Konferansesenter. I fjerde kvartal knuste lavpriskjeden igjen markedet på vekst, men aksjen falt kraftig. Foto: Iván Kverme
Handel

En snau time etter at Europris sendte ut regnskapstallene for fjerde kvartal var analytikerkorpset relativt samstemte i sine flash-oppdateringer – rapporten var positiv.

Men da børsen åpnet droppet aksjen fra 33,8 til 32,5 kroner, før kursen fikk en oppsving, for deretter å falle ned til 32 kroner klokken 15.45, som er en nedgang på 5,44 prosent.

– Hvorfor falt aksjen på kvartalstallene?

– Det er nok en sammenheng med at aksjen har utviklet seg sterkt det seneste året og det var flere investorer som valgte å ta profitt i dag. Ellers er det naturlig å peke på like-for-like-veksten som kom inn på 1,1 prosent, mot konsensus som lå inne med 2,5 prosent, sier Kepler Cheuvreux-analytiker Markus Borge Heiberg.

Han synes kvartalsrapporten var relativt sterk og mener at Europris ikke burde være mindre verdt i dag enn i går. Det seneste året har Europris-aksjen gitt en avkastning på nesten 44 prosent.

Beroligende bekreftelse 

Torsdag morgen sendte SSB ut tall som viser at omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene var ned 2 prosent i desember, mot en forventning på minus 0,6 prosent.

– SSB-tallene viser at markedet falt betydelig i desember, mens Europris gjorde det sterkt, noe som er beroligende å få bekreftet. Ellers ble det kommunisert under kvartalspresentasjonen at det har vært en litt svakere start på første kvartal og at selskapet selger færre sesongvarer på grunn av dårlig vinter. Jeg tror riktignok at lave strømpriser vil gi en positiv effekt inn i andre del av kvartalet, sier Borge Heiberg, og legger til:

– Det er godt å se at Europris leverer en sterk bruttomargin selv om det har gjennomført færre kampanjer. Det gir mer forutsigbarhet for inntjeningen at Europris klarer å balansere dette.

Analytikeren har før dagens rapport en kjøpsanbefaling på lavpriskjeden med et kursmål på 40 kroner.

KJØP: Analytiker Markus Borge Heiberg i Kepler Cheuvreux har en kjøpsanbefaling på Europris med kursmål 40 kroner. Foto: Privat

Frykter bomkjøp

Europris eier 20 prosent av aksjene i den svenske lavpriskjeden ÖoB, og har en opsjon til å kjøpe resterende 80 prosent til 7,7 ganger den gjennomsnittlige EBITDA'en i 2019 og 2020.

I 2019 omsatte ÖoB for 4 milliarder kroner og satt igjen med et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 75 millioner kroner, rundt 30 prosent lavere enn i 2018.

– Resultatene beveger seg i feil retning og opsjonsverdien på en billig turnaround i Sverige begynner å bli mindre. Det er naturlig at investorer begynner å frykte at Europris har betalt for mye og det kan ha vært med på å tynge aksjen, sier Borge Heiberg.

Ifølge konsernsjef Pål Wibe skal Europris bruke våren og sommeren på å vurdere om det skal utøve opsjonen.

– Jeg ønsker ikke å kommentere prisingen av ÖoB. Vil vil gjøre en grundig vurdering før vi bestemmer oss, sier han.

Slo forventning

I tredje kvartal omsatte Europris for 1.899 millioner kroner, opp fra 1.839 millioner kroner i tilsvarende kvartal i fjor.

Det justerte driftsresultat kom inn på 316 millioner kroner, som var 4 prosent over forventningene til konsensus. Bruttomarginen endte på 45,1 prosent, sammenlignet med 43,4 prosent i fjor.

Europris

(Mill. kr)4. kv./194. kv./18
Driftsinntekter1.8991.838,7
Driftsresultat315,9278,4
Resultat før skatt269,6285,7
Resultat etter skatt211,8223,6

– Det er en så deilig følelse å slå markedet og vinne «retailens Champions League finale» for sjette året på rad. Vi slår markedet på like-for-like-vekst på sterke sammenlignbare tall fra året før og hadde en veldig god vekst i bruttomarginene med 7,3 prosent økning, sier Wibe.

Det er en så deilig følelse å slå markedet og vinne «retailens Champions League finale» for sjette året på rad
Konsernsjef Pål Wibe i Europris

Tidligere i år ble det kjent at han skal begynne som konsernsjef i XXL en gang i løpet av første halvår.

Innkjøpssamarbeid

I kvartalsrapporten skriver Europris at innkjøpssamarbeidet med ÖoB og finske Tokmanni begynner også å materialisere seg, og estimater tilsier at samarbeidet vil gi kostnadsbesparelser på 40 millioner kroner fordelt på lavpriskjedene i år. 

I løpet av 2022 tror Europris at besparelsene vil summere seg til 80 millioner kroner, hvorav fordelingen antas å være ganske likt fordelt mellom selskapene.

Styret i Europris har godkjent ytterligere fem nye butikker for 2020 og fremover, hvorav to avhenger av godkjenning fra lokale myndigheter. Videre har lavpriskjeden tatt over to franchisebutikker fra årsskiftet, og det har avtalt ytterligere to overtagelser i 2020.

De langsiktige finansielle og operasjonelle ambisjonene forblir uendret.

pål wibe
europris
kepler cheuvreux
markus borge heiberg
Nyheter
Handel
Børs