<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Virusutbruddet kan få store konsekvenser for luksusvarer

Tidligere sjef for Valentino tror effekten vil bli mye større enn den var under SARS-utbruddet.

Publisert 31. jan. 2020
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 133 ord

Kinesiske forbrukere står for store deler av luksusmarkedet, både i Kina og internasjonalt. Med virusutbruddet holder kinesere seg hjemme og avlyser sine reiseplaner.

– Dette kan by på store problemer for bransjen, sier Michele Norsa, tidligere sjef for Ferragamo og Valentino til Bloomberg.

Han var sjef for Valentino da SARS brøt ut i Kina.

– Den gangen var ikke Kina et stort marked for oss.

Mens luksusvarer hadde forholdsvis lave salg i Kina i 2003, har salget økt enormt de siste årene.

– Nå er Kina og kinesiske turister i utlandet enormt viktige inntektskilder for luksusmerker.

Det at utbruddet skjer midt i den kinesiske nyttårsfeiringen hjelper heller ikke.

– Effekten vil nok bli ekstra stor, ettersom kinesisk nyttår vanligvis gir en solid «boost».

Se mer i videoen øverst i saken.